23948sdkhjf

Legotillverkare på dansk kundjakt

För Silver och stål i Vingåker AB är hi-mässan första steget i en Danmarks-offensiv.
– Vi är helt övertygade om att det finns affärsmöjligheter för oss i Danmark, säger företagets marknadschef Niklas Schön till Metal Supply.

Mellan den 22 och 24 september arrangeras teknologi- och industrimässan hi i danska Herning.

För Silver och stål i Vingåker AB, som arbetar inom plåtbearbetning för legotillverkning och egna produkter mot sjukhus, är det första gången företaget besöker mässan. Förhoppningen är att besöket ska resultera i många nya och värdefulla kontakter.

– I dagsläget har vi bara försäljning av våra egna sjukhusprodukter i Danmark. Men vi vill även få in det andra benet på danska marknaden, vad gäller kontraktstillverkning, säger Niklas Schön.

Legotillverkningen är företagets core business och står för drygt 90-95 procent av omsättningen.

– Men sjukhusprodukterna har också varit en tacksam marknad. Vi har till exempel kommit igång bra i Finland, poängterar marknadschefen.

Stor potential
2008 expanderade företaget i Norge och där var mässor en viktiga i strategin för att knyta nya affärskontakter. När nu svenska Silver och stål tar sig an nästa grannland är hi-mässan en central del i expansionsplanen.

– Vi har en stor del kunder inom processindustrin och levererar bland annat till Tetra Pak och DeLaval. Där ser vi att det finns en betydande marknad i Danmark som vi vill in på, säger Niklas Schön och fortsätter:

– Vi ser också utifrån vår analys att den danska marknaden har mer potential än den norska. Den danska marknaden passar mer vår kompetens vad gäller små- och medelstora serier mot processindustrin, och särskilt inom rostfritt.

"Tidigt att sätta upp några konkreta mål"
Företaget med sina 35 anställda omsätter drygt 46 miljoner svenska kronor och har ett årligt tillväxtmål på tre procent – med god lönsamhet.

Enligt marknadschefen är det ännu för tidigt att säga hur stor betydelse den danska marknaden kan få för företaget.

– Vi har gjort marknadsundersökningar och vet att Danmark har potential för oss. Men det är alldeles för tidigt att sätta upp några konkreta mål angående marknadsandelar. Målet med mässan är att få med sig några heta leads hem till Sverige och sedan får vi jobba vidare utifrån det.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.079