Så avslöjades VW:s miljöfusk
Alltihop kunde lika gärna ha gått Volkswagens väg. Men ett antal slumpmässiga händelser gjorde att Volkswagens utsläppsfusk med dieselbilar upptäcktes. Det skriver Svd Näringsliv.
Testerna skulle göras både i provbänk och i realistisk miljö ute på trafikerade vägar. Av ren slump råkade två av de tre testade dieselbilar vara från Volkswagen, en Passat och en Jetta. Den tredje var en BMW X5.
– Vi hade ingen anledning av vara misstänksamma, vi trodde att bilarna skulle vara rena, säger en av ICCT:s experter, John German, till Bloomberg News.
Men det dröjde inte länge förrän tecken tydde på att något var något som inte stämde med VW:s motorer. När fordonen testades i laboratoriet var utsläppen låga. Men under ideala vägförhållanden, som borde ha genererat låga utsläpp, så gav VW-bilarna mystiskt höga utsläpp.
Utsläppsexperter vid myndigheten California Air Resources Board, CARB, fick kännedom om testerna och samma bilar togs in i ett laboratorium för att mäta hur bilar klarar delstatens hårda avgaskrav.
Chocksvar
Resultatet gick inte att ta miste på: i labbet levererade VW-bilarna toppresultat. Men när mätutrustningen kopplades på ute på vanlig väg föll bilarna igenom direkt. Utsläppen var 30 till 40 gånger över normalnivån.
– Det gick bara inte ihop, säger John German till Bloomberg News.
– Vi var chockade när vi såg skillnaderna i mätresultaten. Passaten och Jettan klarade inte testerna på vanlig väg, det gjorde däremot BMW:n.
Ville åtgärda problemet
I maj i fjol inleddes en formell utredning av EPA av ärendet. I samtal mellan miljömyndigheten och Volkswagen påstod biljätten att man hittat anledningen till de varierande testresultaten och föreslog en lösning för att ordna problemet. 500 000 VW-bilar i USA återkallades i december för en uppdatering av bilarnas mjukvara, enligt Bloomberg.
Men Kaliforniens miljöövervakare var misstänksamma och fortsatte att testa VW. I samband med att de amerikanska myndigheterna skulle godkänna VW:s 2016-modeller för försäljning, vilket i vanliga fall sker med automatik, satte myndigheterna stopp.
”Vi godkänner inte VW:s bilar innan ni förklarat skillnaderna i utsläpp”, blev beskedet.
Erkänner fusk
De tyska bilingenjörerna fortsatte att föreslå orsaker till de märkliga resultaten, men inget blidkade miljöövervakarna.
”Bara då”, skrev EPA i ett brev i fredags, ”medgav VW att företaget installerat utrustning med avancerade algoritmer som kände av när bilarna genomgick ett utsläppstest”.
I söndags erkände till slut VW-chefen Martin Winterkorn att VW medvetet fuskat.
– Jag är personligen mycket ledsen för att vi brutit förtroendet från våra kunder och allmänheten, sa Martin Winterkorn i ett uttalande.
Enligt tyska medier förväntas Martin Winterkorn att avgå i slutet av veckan, men uppgifterna har inte bekräftats av företaget.