23948sdkhjf

Så avslöjades VW:s miljöfusk

Alltihop kunde lika gärna ha gått Volkswagens väg. Men ett antal slumpmässiga händelser gjorde att Volkswagens utsläppsfusk med dieselbilar upptäcktes. Det skriver Svd Näringsliv.
Det hela började för två år sedan, när den ideella miljöorganisationen ICCT just hade testat dieselbilar i Europa. Enligt flera medier, var organisationen inte särskilt imponerade av testresultaten. Organisationens experter beslöt sig, tillsammans med ett universitet i West Virginia i östra USA, för att utföra samma test på ett antal dieselbilar i USA. ICCT:s syfte var att ställa högre krav på europeiska biltillverkare att få fram bättre och renare motorer.

Testerna skulle göras både i provbänk och i realistisk miljö ute på trafikerade vägar. Av ren slump råkade två av de tre testade dieselbilar vara från Volkswagen, en Passat och en Jetta. Den tredje var en BMW X5.

– Vi hade ingen anledning av vara misstänksamma, vi trodde att bilarna skulle vara rena, säger en av ICCT:s experter, John German, till Bloomberg News.

Men det dröjde inte länge förrän tecken tydde på att något var något som inte stämde med VW:s motorer. När fordonen testades i laboratoriet var utsläppen låga. Men under ideala vägförhållanden, som borde ha genererat låga utsläpp, så gav VW-bilarna mystiskt höga utsläpp.

Utsläppsexperter vid myndigheten California Air Resources Board, CARB, fick kännedom om testerna och samma bilar togs in i ett laboratorium för att mäta hur bilar klarar delstatens hårda avgaskrav.

Chocksvar
Resultatet gick inte att ta miste på: i labbet levererade VW-bilarna toppresultat. Men när mätutrustningen kopplades på ute på vanlig väg föll bilarna igenom direkt. Utsläppen var 30 till 40 gånger över normalnivån.

– Det gick bara inte ihop, säger John German till Bloomberg News.

– Vi var chockade när vi såg skillnaderna i mätresultaten. Passaten och Jettan klarade inte testerna på vanlig väg, det gjorde däremot BMW:n.

Ville åtgärda problemet
I maj i fjol inleddes en formell utredning av EPA av ärendet. I samtal mellan miljömyndigheten och Volkswagen påstod biljätten att man hittat anledningen till de varierande testresultaten och föreslog en lösning för att ordna problemet. 500 000 VW-bilar i USA återkallades i december för en uppdatering av bilarnas mjukvara, enligt Bloomberg.

Men Kaliforniens miljöövervakare var misstänksamma och fortsatte att testa VW. I samband med att de amerikanska myndigheterna skulle godkänna VW:s 2016-modeller för försäljning, vilket i vanliga fall sker med automatik, satte myndigheterna stopp.

”Vi godkänner inte VW:s bilar innan ni förklarat skillnaderna i utsläpp”, blev beskedet.

Erkänner fusk
De tyska bilingenjörerna fortsatte att föreslå orsaker till de märkliga resultaten, men inget blidkade miljöövervakarna.

”Bara då”, skrev EPA i ett brev i fredags, ”medgav VW att företaget installerat utrustning med avancerade algoritmer som kände av när bilarna genomgick ett utsläppstest”.

I söndags erkände till slut VW-chefen Martin Winterkorn att VW medvetet fuskat.

– Jag är personligen mycket ledsen för att vi brutit förtroendet från våra kunder och allmänheten, sa Martin Winterkorn i ett uttalande.

Enligt tyska medier förväntas Martin Winterkorn att avgå i slutet av veckan, men uppgifterna har inte bekräftats av företaget.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078