Fem punkter som ska leda VW ut krisen
Volkswagen-koncernens nya vd Matthias Müller presenterar fem avgörande steg för framtiden.
Där presenterade han en fempunktsplan för framtiden som ska göra att "Volkswagen-koncernen förblir en av världens ledande biltillverkare även i framtiden", trots den uppmärksammade utsläppsskrisen.
1. Matthias Müllers högsta prioritet är att återvinna förtroendet efter dieselskandalen.
— Våra kunder är kärnan i allt som våra 600 000 anställda världen över gör.
2. Att på ett systematiskt sätt reda ut vad som hänt och vara öppna med resultatet. De ansvariga ska ställas till svars och ta konsekvenserna av sitt handlande.
— Vi måste avslöja sanningen och lära av det.
3. Strukturera om koncernen.
— Det viktiga är att koncernledningen kommer att vara decentraliserad i större utsträckning i framtiden, med mer självständighet för varumärken och regioner.
Matthias Müller säger också att var och en av delarna i VW:s portfölj sättas under lupp för att säkerställa att resurserna används effektivt.
— Vi kommer i detalj att granska vår nuvarande portfölj med fler än 300 modeller och undersöka det bidrag som var och en gör för vårt resultat.
4. Förändra företagskulturen och ledarskapsbeteendet, och hur kommunikationen utåt hanteras.
— Vi behöver en kultur av öppenhet och samarbete. Müller uppmanade också alla i Volkswagen-koncernen att visa mer mod, större kreativitet och mer entreprenörsanda i sina kontakter med varandra.
5. Förlänga koncernstrategin från 2018 till 2025. I mitten av 2016 ska Volkswagen presentera hörnstenarna i en koncernstrategi som ska hålla ända till 2025.
— Många utanför Volkswagen-koncernen, men även en del av oss, har inte förstått att vår strategi 2018 handlar om så mycket mer än produktionssiffror. En hel del saker var underställda en önskan att vara "snabbare, högre och större", särskilt avkastning på försäljningen.