23948sdkhjf

Den europeiska affärsvärlden går miste om 250 miljarder euro

Intrum Justitia: Den europeiska affärsvärlden går miste om 250 miljarder euro - Rekordstora belopp för utestående fakturor förstärker effekten av kreditkrisen.
Intrum Justitia: Den europeiska affärsvärlden går miste om 250 miljarder euro - Rekordstora belopp för utestående fakturor förstärker effekten av kreditkrisen.

Under 2007 gick de europeiska företagen miste om rekordhöga 250 miljarder euro till följd av utestående fakturor. Den summan motsvarar värdet av Belgiens bruttonationalprodukt. Södra Europa leder ligan över försumliga betalare, medan Skandinavien har de överlag bästa betalarna.

Dessa siffror framgår av EPI (European Payment Index) som sammanställs av Intrum Justitia, Europas största kredithanteringsföretag. Den här årliga barometern visar betalningsbeteendet i EU:s medlemsländer.

• För sena betalningar av fakturor med 55,5 dagar i genomsnitt

• Myndigheter är sämst på att betala – den portugisiska regeringen väntar mer än 137,8 dagar innan den betalar

• Snabbare hantering av skulder är avgörande för att företagen ska överleva


Intrum Justitia befarar att totalsumman för utestående fakturor kommer att öka i Europa till följd av kreditkrisen och de höga priserna på livsmedel och olja.

-Det är en oroväckande utveckling, säger Michael Wolf, verkställande direktör och koncernchef för Intrum Justitia, och fortsätter: Den låga betalningsmoralen är mycket hämmande för utvecklingen av ekonomin i Europa.

Det var inte bara totalsumman för utestående fakturor som steg till rekordnivå. Andelen obetalda fakturor nådde också sin högsta nivå någonsin (2 %, jämfört med 1,9 % 2007). Det genomsnittliga antalet dagar för betalning av fakturor steg till 55,5 i Europa, nästan fyra veckor för sent. Än en gång visade sig europeiska myndigheter vara sämst på att betala, med en genomsnittlig betalningstid på 65 dagar. Motsvarande siffra är 55 dagar för företag och 40 dagar för konsumenter.

Otillräckliga rutiner
De viktigaste orsakerna till uteblivna betalningar eller för sena betalningar är otillräckliga rutiner och bristande kompetens hos företagen när det gäller kredithantering och att inkassera utestående fakturabetalningar. Michael Wolf tycker att det är obegripligt:
- Företagen låter sig förblindas av det goda ekonomiska läget som har rått under de senaste åren. De går bra och de gör fina vinster. De tycker dessutom att det känns obehagligt att ta kontakt med sina kunder och prata betalningsmoral. De har glömt det faktum att bankernas agerande till följd av kreditkrisen är att försvåra och fördyra möjligheten att ta lån. Det här måste verkligen få en förändring.

Även om företagen betalar sina fakturor lika bra som föregående år så överskrids förfallodatumet fortfarande med i genomsnitt 7 dagar. Här är myndigheterna i samtliga länderna med marginal de sämsta betalarna Leverantörer till den holländska staten får i allmänhet betalt först efter 46 dagar och den portugisiska regeringen betalar normalt först efter 137,8 dagar.

Högre risk i södra Europa
Grekland, Cypern och Portugal är de länder där det tar längst tid att få betalt för en faktura, medan man löper minst risk i Skandinavien. Betalningstiden steg något i Schweiz, Spanien, Italien, Irland och Frankrike, medan Storbritannien låg kvar på samma nivå.
Intrum Justitia anser att det är absolut nödvändigt för företagen att inta en mycket fastare hållning när det gäller att tillämpa kredithantering. Det handlar inte bara om att ringa upp kunder som betalar för sent utan även, och kanske särskilt, om att analysera tänkbara risker, kontrollera kundernas ekonomiska ställning och ha intensiv kontakt med fordringsägarna före förfallodatumet.

- Man kan se att en ond cirkel håller på att skapas, där de stora företagen är de första att förlänga betalningstiden. De mindre företagen blir tvingade att göra likadant. Det får en dramatisk effekt på den ekonomiska utvecklingen. Drivkraften framåt försvinner eftersom investeringar senareläggs. Företagens kontanta medel blir låsta i obetalda fakturor och upplåningen från banker fortsätter att vara besvärlig att åstadkomma och kostsam. Allt detta kan undvikas genom god kredithantering, säger Michael Wolf.

Intrum Justitia argumenterar för en kulturell förändring. De skandinaviska principerna bör fungera som exempel. I dessa länder betalas i genomsnitt tre av fyra fakturor i tid och endast 1 % av alla fakturor förblir obetalda.
För ytterligare information, kontakta:

Nyhet från Intrum Justitia AB

Intrum Justitia är Europas ledande koncern för tjänster inom kredithantering. Koncernen omsätter ca 3,2 miljarder kronor och har omkring 3 100 anställda i 24 marknader. Intrum Justitia strävar efter att mätbart förbättra sina kunders kassaflöden och långsiktiga lönsamhet genom att på varje lokal marknad erbjuda hög kvalitet i relationen, såväl med kunder, som med betalningsskyldiga. Koncernen erbjuder ett brett utbud av tjänster för hantering av företags- och konsumentfordringar. Intrum Justitia AB (symbol: IJ) är noterat på Nordiska börsen, medelstora bolag. Ytterligare information finns på bolagets webbplats: www.intrum.com
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.16