23948sdkhjf

Nytt projekt för slitstarkt material

Swerea Swecast leder ett projekt som ska sänka kostnader och effektivisera tillverkning av aluminium-material.
Redan på 90-talet gjorde Volvo PV försök med att tillverka bromsskivor i aluminium, som förstärkts med kiselkarbid – en så kallad metallmatriskomposit. Det nya materialet var oerhört slitstarkt med en hög värmeledningsförmåga samtidigt som det var betydligt lättare än järn, runt fem kilo per skiva.

Å andra sidan var det problematiskt att använda materialet då det var svårt att få till en effektiv och tillförlitlig process till en rimlig kostnad.

– Därför dog det ut, men sedan på 2000-talet tog Volvo upp processen igen och har skaffat sig mycket erfarenhet kring detta, berättar Marie Fredriksson, som leder Swerea Swecasts nya forskningsprojektet MACS, som ska utveckla kunskapen och processen kring materialet.

Marie Fredriksson nämner några av de utmaningar som projektet ska försöka lösa. Det handlar om att göra produktionsprocessen mer kostnadseffektiv, minska kvalitetsvariationer samt hitta metoder för att mer effektivt kunna bearbeta material med skärteknik.

Idag har Volvo kommit så långt så att det finns bromsskivor för bakhjulen i drift i en variant av företagets V40-bilar. Marie Fredriksson ser stora fördelar för svensk industri om materialet kan användas även för andra komponenter. Att sprida kunskaperna om materialet är också en av tankarna med projektet och därför deltar ytterligare tre företag: gjuterierna Fundo Components och Comptech i Skillingaryd samt skärtillverkaren Seco Tools.

– Vi vill hitta andra komponenter som i dag inte gjuts i aluminium, utan kanske i järn eller stål, och sedan konvertera materialet. Alternativt vill vi se över sådant som tillverkas i aluminium men i en annan process, säger Marie Fredriksson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078