23948sdkhjf

Ny motor och växellåda i Skoda Octavia RS

Octavia-seriens sportversion Octavia RS som framgångsrikt tillverkats av Skoda Auto i nästan fyra år genomgår nu flera tekniska förändringar.
Dagens dieselmotor 2,0 TDI med PD-insprutning (Puimpe-Düsse) ersätts med 2,0 TDI CR common rail-teknik (direktinsprutning). De främsta fördelarna med de nya 2,0 TDI CR DPF/125 kW-motorn 170 hk är förbättrade köregenskaper, lägre Ljudnivå och högre körkomfort. Dieselmotorn med direktinsprutning levereras med en sexväxlad manuell växellåda samt en automatisk sexväxlad DSG-växellåda med triptronic-funktion. DSG-växlelådan går även att beställa med växelpaddlar från och med början av november.

Direktinsprutningstekniken gör det möjligt att ersätta kombinerade bränsleinsprutningsmunstycken med en högtryckspump kopplad till insprutningsmunstyckena via högtrycksbränsleledningar. Med samma parametrar får motorn en mjukare gång med mindre vibrationer. Det resulterar i bättre körkomfort. Tack vare den nya tekniken blir motorn dessutom några kilo lättare än föregångaren och uppfyller utsläppskraven för EU5.

Pris
Skoda Octavia 2,0 TDI CR DPF 6 vxl manuell 234 000kr
Skoda Octavia 2,0 TDI CR DPF 6 vxl DSG Triptronic 244 000 kr

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI CR DPF 6 vxl manuell 240 500 kr
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI CR DPF 6 vxl DSG Triptronic 250 500 kr

För ytterligare information kontakta Henrik Svensson PR-ansvarig Skoda Sverige, 08-553 865 17, 070 618 65 17, henrik.svensson@skoda.se.

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 630 032 bilar under 2007. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Med över 27 000 människor anställda över hela världen så planerar det dynamiskt växande märket att fortsätta öka sin försäljningsvolym och nå 1 miljon bilar till 2010.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.109