23948sdkhjf

Skoda Fabia klarade budgeten

Bränslesnål Skoda Fabia klarade budgeten på jorden-runt resa.
Istället för ständig pengapanik och farhågor om vägrån eller haveri i mörkaste Sibirien, utvecklades färden jorden runt i bil till en dieselsnål Eriksgata.

- Det är svårt att bli besviken över det, ler Fredrik Persson som överväger att stryka visitkortets ”äventyrare” till ”söndagsbilist”. Kunde jag garantera alla en lika bra resa skulle jag utan tvekan rekommendera en jorden runt-resa med en dieselbil till alla. Den totala bränslenotan stannande på 7 183 kr.

I mitten av maj satte sig Fredrik Persson och hans pappa Alf bakom ratten på en Skoda Fabia 1.4 TDI GreenLine, med målet att resa jorden runt på mindre än 8 000 kr i bränslebudget. Nu är de hemma i Sverige igen, och med 2 064 mil i bagaget har duon lyckats ta sig runt jorden med en medelförbrukning på 0,42 liter/mil och har därmed 817 kr och en halv tank kvar. Totalt har 869 liter diesel förbrukats på resan. Förbrukningen drogs upp något från snittet på 0,41 liter/mil under vistelsen i Japan och Ryssland.

- Trots att dieselpriset har stigit över hela världen var jag egentligen aldrig orolig för att vi inte skulle hålla budgeten. I Japan körde vi till och med slingriga bergsvägar för att det skulle bli mer spännande och då kom vi vid något tillfälle upp i 0,5 liter/mil. Men det tog vi igen från Belgien till Landskrona när vi bara drog 0,33 liter/mil, säger Fredrik Persson.

Resan har gått över tre kontinenter - Europa, Asien och USA, och duon har färdats på allt från ryska grusvägar med badtunnestora potthål via slingrande bergsvägar i Japan och breda motorvägar i USA. Det största missöde som de har råkat ut för under resan är två punkteringar som inträffade på grund av allt för vassa stenar i den hårda terrängen i Ryssland.

- Det blev inte så mycket äventyr som vi hade räknat med, Skodan var alldeles för stabil. Det är inte ens något i bilen som skramlar, säger Fredrik Persson.
- Ni kan inte föreställa er hur dåliga vägarna var i östra Sibirien. Jag har bestämt mig för att köpa en likadan bil när jag kommer hem, den verkar hålla för det mesta, säger Alf Persson.

På tisdagseftermiddagen runt kl 17 beräknas far och son anlända till Mellqvist café på Rörstrandsgatan 4 i Stockholm. Det var där resan tog sin början för dryga tre månader sedan. Och det är ett par som är många erfarenheter rikare som kommer hem. Relationen har satts på prov av värme, korrumperade tulltjänstemän som krånglade till resan, och framförallt svårigheten att förstå omgivningen och varandra på grund av Alfs afasi. Trots detta är båda två mycket nöjda med resan. Väl hemma i Sverige står skinkmacka överst på önskelistan.

Samarbetspartner i jorden runt-äventyret är Skoda, som genom projektet vill slå ett slag för sin nya bränslesnåla miljöbil Skoda Fabia 1.4 TDI GreenLine.

Rutt
Resrutten har sett ut så här: SVERIGE Kristinehamn Stockholm - (färja) FINLAND Helsingfors - RYSSLAND S:t Petersburg Moskva Novosibirsk Ulan-Ude Chita Vladivostok - (färja) JAPAN Toyama Tokyo Yokohama - (lastfartyg) Den fortsatta resrutten som är planerad: - USA Longbeach New York - (lastfartyg) BELGIEN Zeebrugge - TYSKLAND Hamburg - DANMARK Köpenhamn - SVERIGE Malmö Göteborg Kristinehamn Stockholm

När
Start 15 maj - återkomst till Stockholm 26 augusti

Bil
Skoda Fabia 1.4 TDI GreenLine

www.jordenruntpa8000.se
För ytterligare information kontakta Henrik Svensson PR-ansvarig Skoda Sverige, 08-553 865 17, 070 618 65 17, henrik.svensson@skoda.se.
Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 630 032 bilar under 2007. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Med över 27 000 människor anställda över hela världen så planerar det dynamiskt växande märket att fortsätta öka sin försäljningsvolym och nå 1 miljon bilar till 2010.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.109