23948sdkhjf

Nya Audi S4

Nu lanserar Audi sin nya, sportiga toppmodell i mellanklassen: Audi S4, sedan och Avant.
Nya Audi S4

3-liters V6:a på 333 hk
Snittförbrukningen reducerad med hela 26 procent jämfört med föregående modell

Nu lanserar Audi sin nya, sportiga toppmodell i mellanklassen: Audi S4, sedan och Avant. Motorn är en 3-liters V6:a försedd med direktinsprutning och mekanisk turboladdare med mäktiga 333 hk. Trots att 0-100 km/h går på snabba 5,1 sekunder är snittförbrukningen endast 0,97 liter per mil. Motorkraften överförs till vägbanan av quattro permanent fyrhjulsdrift och omvandlas av sportfjädringen till dynamiska vägegenskaper. Nya S4 kan utrustas med innovativa teknologier såsom den sjustegade växellådan S tronic och den nya sportdifferentialen som fördelar vridmomentet mellan bakhjulen efter behov. Nya Audi S4 får premiär vid bilsalongen i Paris (2-19 oktober).

Den helt nykonstruerade motorn utgör själva hjärtat i Audi S4. 3.0 TFSI, det senaste tillskottet bland V-motorerna från Audi, är ett enastående exempel på hur Audi återigen lyckas kombinera hög prestanda med låg förbrukning. V6:an utvinner sin kraft ur en cylindervolym på 2 995 cm3, är bestyckad med en laddningskompressor och utvecklar hela 333 hk. Sedanmodellen accelererar upp från 0-100 km/h på 5,1 sekunder (Avant 5,2 sekunder). Den elektroniskt begränsade topphastigheten ligger på 250 km/tim för bägge modellerna.

Bokstaven T i "3.0 TFSI" står inte längre enbart för "Turbo" utan snarare för konceptet överladdning generellt - omfattande tester som den stora V6:an fått genomgå bevisar den mekaniska överladdningens överlägsenhet. I kombination med direktinsprutning är denna vida överlägsen dubbla turboladdare, både när det gäller startprestanda och respons.

Kompressorn är så kompakt att den enkelt får plats inne i 90-gradersvinkeln mellan cylinderbankarna, istället för insugsröret. Två invändiga, 4-bladiga rotationskolvar roterar moturs med en hastighet av upp till 23.000 v/min. De bägge integrerade laddluftkylarna är anslutna till en separat kylkrets. Ett flertal åtgärder har vidtagits för att hålla kompressorljudet på ett minimum.

Den motordrivna rem som driver den mekaniska laddaren tillhandahåller fullt drag redan på tomgångsvarv. 3.0 TFSI levererar sina maximala 440 Nm vid 2 500 v/min och behåller detta vridmoment konstant upp till 4 850 v/min. Den välljudande turboladdade V6:an svarar spontant på gaspådrag och erbjuder ännu bättre respons - speciellt i jämförelse med en sugmotor med samma cylindervolym.

Samtidigt är 3.0 TFSI exemplariskt bränslesnål. I snitt drar sedanmodellen 9,7 liter bränsle per 100 km, (Avant 9,9 liter per 100 km) - en förbättring med 3,4 liter (26 %) jämfört med föregångaren. Det är Audis teknik för direktinsprutningen av bensinen som svarar för denna höga verkningsgrad.


Dynamik och bränslesnålhet: Nya sjustegade S tronic
V6:ans kraft leds i nya S4 som standard genom en 6-stegad växellåda som både ger snabba och precisa växlingar. Som ett tillval erbjuder Audi en mycket avancerad växellåda försedd med dubbla kopplingar: den sjustegade S tronic som är extremt dynamisk och bränslesnål.

S tronic består egentligen av två separata växellådor och utnyttjar flerlamellskopplingar för att reglera de olika växlarna. Bägge växellådorna arbetar kontinuerligt, men motorn driver endast en av dem åt gången. När man till exempel kör i 3:ans växel, ligger 4:ans växel redan i i den andra växellådsdelen. Växlingen sker utan några effektsvackor i kraftflödet och hela processen tar endast några hundradelar av en sekund att slutföra. Växlingen utförs så jämnt att föraren knappt kan märka den alls.

S tronic är konstruerad för högsta möjliga verkningsgrad. Den arbetar mycket bränslesnålt och det intelligenta reglersystemet ger maximal bränsleekonomi i automatläge. Med sitt breda utväxlingsförhållande på 8.0:1, ser S tronic till att utnyttja 3.0 TFSI-motorns enorma kraft och överlägsna vridmoment på allra bästa sätt.

quattro® permanent fyrhjulsdrift för smidigt ned kraften i vägbanan. Under normala förhållanden fördelas 40 procent av drivkraften till framhjulen och 60 procent till bakhjulen vilket ger en sportig karaktär med betoning på bakhjulsdrivet. Om så behövs kan fördelningen ändras på bråkdelar av en sekund. quattro-drivningen erbjuder säker självstyrningskarakteristik, hög stabilitet och ett överlägset grepp jämfört med bakhjulsdrivna konkurrenter.


Anpassad momentfördelning: Sportdifferential med Audi drive select
Den nya, aktiva sportdifferentialen kompletterar quattro-drivningen på ett idealiskt sätt och gör den ännu mer imponerande. När man vrider på ratten eller accelererar i en kurva, omfördelas drivkraften på ett kontrollerat vis till det yttre bakhjulet som på så sätt bokstavligt talat skjuter bilen genom kurvan. Systemet griper in för att rätta till eventuella tendenser till över- eller understyrning. Det här innebär att det blir lättare för föraren att styra bilen även när sidokrafterna är höga.

Den aktiva sportdifferentialen är en ny typ av bakaxeldifferential. En överlagrad växel har lagts till både på höger och vänster sida av den klassiska differentialen; den roterar 10 procent fortare än hjulets drivaxel. Dessa bägge komponenter kan kopplas samman via en våt flerlamellskoppling i olja som regleras elektrohydrauliskt. I flertalet körsituationer kan kopplingen på detta sätt leda i stort sett hela ingångsmomentet till det ena av hjulen.

Den aktiva sportfjädringen regleras av en uppsättning sensorer och en supersnabb dator som gör att det tar mindre än 100 millisekunder för systemet att fördela om momentet. Föraren kan anpassa sin körstil och lastväxlingskarakteristiken efter tre förinställda prestandalägen. Till skillnad från konkurrerande system är Audis sportdifferential precis lika effektiv när motorn driver hjulen som den är när bilen rullar fritt eller kör utför.

Nya Audi S4 har en 5-länkad framaxel som liksom den självspårande bakaxeln med sina trapetslänkar är av en avancerad konstruktion - bägge axlarna är tillverkade nästan uteslutande i aluminium och är därför mycket lätta. Den lågt monterade styrväxeln förmedlar rattrörelserna till hjulen utan fördröjning och ger föraren en lyhörd och precis vägkänsla.

S4:ans chassi har fått styvare axellager och den sportiga avstämningen med styvare stötdämpare gör att chassit ligger 20 mm lägre. De enorma högprestandabromsarna har stor motståndskraft mot försvagad bromsverkan ("fading") och sitter placerade bakom gjutna 18"- alternativt 19"-fälgar (tillval) av aluminium. De svartlackerade bromsoken - fram med S4-logo - greppar de ventilerade bromsskivorna med nyutvecklade belägg.


Audi drive select: för dynamisk körning
Audi drive select är ytterligare en i raden av de avancerade teknologier som används i S4. Gaspådragskarakteristiken, växlingspunkterna för den 7-stegade S tronic-växellådan och inställningen för den hastighetsberoende servostyrningen kan regleras av Audi drive select. Med en enkel knapptryckning kan föraren bestämma vilket av de tre lägena "comfort", "auto" eller "dynamic" som dessa system ska arbeta i. Om bilen är utrustad med manöversystemet MMI finns dessutom ett fjärde läge som föraren kan programmera själv efter eget tycke och smak.

Audi drive select kan endast beställas tillsammans med en eller fler av tillvalen sportdifferential, adaptiva stötdämpare eller dynamisk styrning - ytterligare en avancerad teknisk lösning. Den överlagrade utväxlingen, som drivs av en elmotor, varierar utväxlingsförhållandet med nästan 100 % beroende på vilken hastighet bilen kör i. När det gäller körsäkerheten, hjälper den dynamiska styrningen det elektroniska stabiliseringsprogrammet (ESP) genom att gripa in i styrningen för att hålla S4 och S4 Avant på rätt spår.

Det adaptiva stötdämparsystemet använder hydrauliska gasdämpare som regleras elektriskt av ventiler. Genom att styra flödet av hydraulvätskan, regleras stötdämparkarakteristiken. En högpresterande styrenhet analyserar de signaler som skickas från de 14 sensorerna och beräknar dämpningskrafterna för de enskilda hjulen - 1 000 gånger/sekund!

Sportig look: Designen
Både Audi S4 sedan och S4 Avant utstrålar kraft. Den utvändiga designen utmärks av de speciella kjolarna, ytterbackspeglarna med sin aluminiumlook, de 18" stora lättmetallfälgarna med S-design, tröskelplåtarna, den diskreta bakspoilern och det fyrdubbla avgassystemet. Xenon plus-strålkastarna med sina varselljus liksom bakljusen är andra imponerande detaljer.

Inne i bilen är sportstolarna försedda med elektriska svankstöd och utdragbara lårstöd och på instrumentpanelen sitter grå mätare med vita visare. Interiören går i svart, med dekorinlägg i borstad aluminium.

Som tillval finns bland annat hjälpsystem som ger föraren ännu mer kontroll på vägen. Den adaptiva farthållaren (ACC) håller avståndet till fordonet framför och Audi braking guard varnar föraren om det finns risk för att den egna bilen kör in i den framför. Audi side assist gör det säkrare att byta körfält och med Audi parkeringssystem advanced är det hur lätt som helst att backa in i en parkeringslucka.

Nya Audi S4 premiärvisas på bilsalongen i Paris 2-19 september och de första leveranserna kommer att kunna ske i mars 2009. De svenska priserna startar på 489 500 kronor (sedan).

Mer information och bilder hittar du på www.audi-mediaservices.com/en

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2007 såldes 964 151 nya Audi-bilar i världen. Audi omsatte under 2007 33,6 miljarder euro och har mer än 54 000 medarbetare över hela världen. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, tel 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.092