Opel Insignia Sports Tourer: Miljöomtanke utan kompromisser
Paris. Avancerad teknik med sikte på att skona miljön är ett centralt tema i Opels monter på bilsalongen i Paris.
Opel Insignia Sports Tourer
Miljöomtanke utan kompromisser
Sports Tourer: Insignia som elegant stationsvagn
Nya motorer: 2,0 BiTurbo diesel och 1,6 turbo bensin
Aerodynamik i tiden: Insignia ecoFLEX med rekordlågt luftmotstånd
Miljöberedskap: Astra och Corsa med ecoFLEX
Paris. Avancerad teknik med sikte på att skona miljön är ett centralt tema i Opels monter på bilsalongen i Paris. Där visas nya Insignia för första gången som tuff stationsvagn, Sports Tourer. Samtidigt är det premiär för två nya motoralternativ. Det ena är 2,0 CDTI BiTurbo, en diesel på 190 hk, och det andra en 1,6 liters bensinturbo på 180 hk.
En extra miljöanpassad version kallas Insignia ecoFLEX, visar upp det rekordlåga luftmotståndsvärde CD 0,26 och släpper ut mindre än 140 gram koldioxid per kilometer med en tvåliters turbodiesel på 160 hästkrafter.
Ännu snålare medlemmar av familjen ecoFLEX är Corsa 1,3 CDTI och Astra 1,7 CDTI. Den förra nöjer sig med 4,1 liter diesel per 100 km vid blandad körning och koldioxidutsläppet är då endast 109 g/km.
- För GM betyder miljömedvetande att erbjuda intelligenta tekniska lösningar till rimligt pris så att miljövänlig teknik blir tillgänglig för så många som möjligt, konstaterar Opels VD Hans Demant.
Insignia Sports Tourer - aktivt val för aktiv publik
Med ett luftmotståndsvärde på knappt CD 0,30 är Insignia Sports Tourer den mest aerodynamiskt utformade stationsvagn som Opel någonsin byggt. Med fällt baksäte har Insignia ett helt plant lastgolv och en lastvolym på 1 510 liter (540 liter med uppfällt baksäte). Sports Tourer vänder sig till en yngre köpargrupp än Insignia Sedan. Ett idealiskt bilval för familjer och aktiva människor som kräver stationsvagnens utrymmen för sina fritidsintressen och sportutrustning, men inte vill ge avkall på elegant utförande, delikata köregenskaper och god bränsleekonomi.
Sports Tourer lanseras i Europa våren 2009 och väntas ta en rejäl andel av säljvolymen på starka kombimarknader som exempelvis Tyskland, Italien och inte minst Sverige.
Finslipad form ger personlighet
Lika angelägna som formgivarna var att överföra Insignias sportigt eleganta former till Sports Tourer, lika medvetet strävade de efter att ge stationsvagnen en unik karaktär. Eller som Mark Adams, chefsdesigner vid GM Europe, uttrycker saken:
- Den här bilen har sin alldeles egna personlighet samtidigt som den ansluter till det formspråk vi har utvecklat för Opel, där andemeningen är skulpturell design i möte med tysk precision. En funktionsduglig paketlösning i kraftfull, sportig förpackning.
Bakluckan har dragits långt ut mot flyglarna och flankeras av stora och helt integrerade bakljus. Akterpartiet sveper ned mot den kraftiga stötfångaren, som är en del av karossens aerodynamiska funktion. Takspoilern har samma effekt och förlänger tillsammans med takrelingar karosslinjen.
Precis som på sedanmodellen har konstruktionsteamet finslipat karossens detaljer för att nå bästa möjliga resultat med aerodynamiken. Några exempel är de rundade hörnen på främre stötfångaren, som också begåvats med en liten spoiler nedtill. Bakhjulsupphängningens undre länkarmar är "aerodynamiserade" och luften som strömmar under bilen styrs via två små spoilers över bakaxeln för att minska lyftkrafterna.
Ny klädsel tar kål på fläcken - på fläcken
Med 274 centimeter har Sports Tourer samma axelavstånd som sedanmodellen, men karossen är 8 cm längre och den totala längden blir därmed 491 cm. Lastytans längd till framsätenas ryggstöd är 191 cm. Den maximala lastvolymen i Sports Tourer är 1 510 liter.
Den automatiska nivåregleringen gör lastningen till ett enkelt jobb, liksom bakluckans automatiska låsningsfunktion. Båda dessa detaljer är standard. Som tillval finns elektriskt styrd fjärröppning och stängning av luckan, och då ingår programmeringsbar öppningsvinkel. FlexOrganizer är ett annat populärt tillval, ett system för att separera och säkra lasten i olika sektioner.
I Sports Tourer debuterar en ny klädsel som tidigare inte använts inom bilindustrin. Med nanoteknologins hjälp har man skapat ett textilmaterial, Top Tec, som är motståndskraftigt mot fläckar och som inte absorberar vätska. Top Tec är 50 procent lättare att rengöra och tillåter även småbarnsfamiljer att välja en ljusare snyggare klädsel.
Högeffektiv turboteknik för ny diesel
Utöver de sju motoralternativ som redan finns till sedanversionen gör ytterligare två nya motorer debut i Insignia Sports Tourer. Det är dieselmotorn 2,0 CDTI BiTurbo på 190 hk och en 1,6-liters bensinturbo på 180 hk. Båda speglar Opels strategi att göra motorerna lättare, mer kompakta och snålare utan att ge avkall på kraften.
2,0 BiTurbo har tvåstegs turboladdning och en ny mycket avancerad styrning av motorns förbränning. Sensorer i motorns glödstift mäter kompressionen i de enskilda cylindrarna upp till en miljon gånger i minuten med en exakthet av minst 98 procent. Mätvärdena överförs till motorstyrningen som kontinuerligt justerar bränsleinsprutningen beroende på kompressionen. Systemet tillåter motorn att ständigt arbeta optimalt med maximal effektivitet och minimala avgasutsläpp.
Motorn har två seriekopplade turboladdare, en större och en mindre, som arbetar med ett gemensamt trottelsystem. Under 1 500 r/min passerar avgaserna endast genom den mindre turbon. På högre varvtal förs en del avgaser in i den stora turbon och de två aggregaten arbetar parallellt. Över 3 000 r/min styrs hela gasflödet till den stora turbon, varifrån den komprimerade luften pressas in i cylindrarna via laddluftkylaren. Karaktäristiskt för BiTurbo är den massiva kraftutvecklingen redan på låga varvtal. Det maximala vridmomentet är 400 Nm redan vid 1 500 r/min.
Motorn har även en vidareutvecklad bränsleinsprutning som arbetar med ett tryck upp till 2 000 bar och kan leverera upp till åtta insprutningar per arbetscykel i cylindern. Partikelfilter är naturligtvis standard och liksom alla andra motorer till Insignia klarar även BiTurbo avgaskraven i Euro 5.
180 hästar ur 1,6 liters volym
Den nya 1,6-liters bensinmotorn är också turbomatad. Maxeffekten är 180 hästkrafter och det maximala vridmomentet 230 Nm finns hela vägen mellan 2 200 och 5 400 r/min. Momentant kan det rent av stegras till 266 Nm tack vare att motorns överladdningsfunktion medger en tryckhöjning från 2,1 till 2,5 bar under fem sekunder. En värdefull hjälp vid omkörning. Den nya turbon är vattenkyld och har utvecklats i samarbete med specialister från BorgWarner Turbo Systems.
FLEXRide för skräddarsydd körupplevelse
Chassiet är anpassat för både framhjuls- och fyrhjulsdrivning. Dess möjligheter kan utvecklas ytterligare med hjälp av den innovativa funktionen FlexRide. Det är ett system som förbättrar stabiliteten ytterligare genom elektronisk stötdämpningskontroll. FlexRide ger föraren möjlighet att välja mellan tre olika chassisättningar och därmed skräddarsy en personlig körupplevelse. Det sofistikerade systemet för fyrhjulsdrivning, Adaptive 4x4, är ett tillval som ger maximal framkomlighet och balans under alla vägförhållanden.
Opelögat
Opels vakande öga är ett kamerasystem som registrerar och memorerar trafikmärken och varnar föraren om bilen håller på att lämna den körbana som används. En annan framsynt tillvalsmöjlighet är belysningssystemet AFL+ med inte mindre än nio olika ljusinställningar.
Miljöeffektiv bilåkning utan kompromisser
Insignia ecoFLEX är modellen för den som sätter värde på miljöeffektiv bilåkning utan prestandakompromisser. Det handlar inte om någon så kallad snikmodell utan om både underhållande bilkörning och rejäla kraftresurser i kombination med minimerad förbrukning. Motorn är en tvåliters turbodiesel på 160 hk och dess utsläpp av koldioxid förväntas stanna under 140 g/km.
Ändå klarar Insignia ecoFLEX att accelerera från stillastående till 100 km/h på 9,5 sekunder och att nå en toppfart på 218 km/h. Maximala vridmomentet 350 Nm kommer redan vid 1 750 r/min. En överladdningsfunktion tillåter momentet att tillfälligtvis (under 15 sekunder) stiga ända till 380 Nm.
Även den här motorn har elektronisk kompressionsövervakning som ser till att utsläppen hålls på lägsta nivå under maskinens hela livstid. Kompressionen mäts kontinuerligt och motorstyrningen ser till att motorn hela tiden arbetar så miljöeffektivt som möjligt.
Både snålare och tystare
Redan de ordinarie versionerna av Insignia har ett luftmotståndsvärde så lågt som CD 0,27. Till och med detta imponerande värde underskrids av Insignia ecoFLEX, som kan stoltsera med CD 0,26. Det är en skillnad värd respekt! Fördubblad hastighet kräver nämligen åttafaldigt stegrad motoreffekt - så mycket energi går åt för att besegra luftmotståndet.
Det krävdes ett omfattande detaljarbete för att sänka luftmotståndet ännu mer, till exempel en panel under bränsletanken som minskar lyftkrafterna och reducerar luftmotståndet. Vidare sänktes karossen 10 mm för att minska frontarean och en del av fronten slöts för att leda vindarna runt karossen.
Som en bonus av allt arbete på att minska energiåtgången vanns också fördelar akustiskt. Insignia ecoFLEX är tystare i kupén än någon annan Opel någonsin har varit.
Corsa och Astra attraktiva miljöalternativ
Begreppet ecoFLEX är inget plötsligt infall från Opel. Den miljövänligaste upplagan av Insignia är bara den nyaste medlemmen i den växande familjen ecoFLEX. Mottot är miljötillvända bilar utan kompromisser med prestanda.
- De här bilarna är lika vänliga mot atmosfären som de är roliga att köra, konstaterar Opels VD Hans Demant.
Den allra snålaste modellen är Opel Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX. Den drar 4,1 liter per 100 km i blandad körning med ett utsläpp av endast 109 gram koldioxid per kilometer. Det innebär att förbrukning och CO2-utsläpp har minskats med omkring 9 procent. För att nå dithän har motorn finkalibrerats och utväxlingen höjts. Karossen har sänkts med 20 mm och hjulen har fått aerodynamiskt utformade fälgar. Dessutom har Corsa ecoFLEX mindre och lättrullande däck och totalt har konstruktörerna lyckats skala bort 45 kg av bilens vikt. Bara optimeringen av fälgar och däck gav 7,2 kg.
Corsa ecoFLEX har oförändrad effekt och vridmoment, alltså 75 hk/170 Nm, och toppfarten är 168 km/h.
Astra 1,7 CDTI ecoFLEX finns med tre- och femdörrars karosser och som kombi. Med sexväxlad manuell låda drar den inte mer än 4,5 l/100 km och släpper ut 119 g koldioxid per kilometer. Ändå är motorn på 100 hk och 260 Nm och toppfarten är 188 km/h. I övrigt har Astra fått genomgå i stort sett samma fintrimningskur som Corsa.
Opel Insignia: Tekniska data
Bensinmotorer
1.8
ECOTEC
1.6 TURBO
ECOTEC
2.0 TURBO
ECOTEC
2.8 V6 TURBO
ECOTEC
Antal cylindrar/ventiler per cylinder
4/4
4/4
4/4
6/4
Volym
i cm³
1 796
1 598
1 998
2 792
Borrning
i mm
80,5
79,0
86,0
89,0
Slaglängd
i mm
88,2
81,5
86,0
74,8
Max effekt
i kW (hk)
103 (140)
132 (180)
162 (220)
191 (260)
vid r/min
6,300
5 500
5 300
5 500
Max vridmoment
i Nm
175
230
350
350 (400*)
vid r/min
3 800
2200 - 5 400
2 000 - 4 000
1 900 - 4 500
Kompressionsförhållande
10,5:1
8,8:1
9,3:1
9,5:1
Transmission
6-växlad manuell
Standard
Standard
Standard
Standard
6-växlad automat
-
-
Tillval
Tillval
Drivning
Framhjulsdrift
Standard
Standard
Standard
-
Fyrhjulsdrift
-
-
Tillval
Standard
* Med temporär överladdningsfunktion
Dieselmotorer
2.0 CDTI
ECOTEC
2.0 CDTI
ECOTEC
2.0 CDTI
ECOTEC
Antal cylindrar/ventiler per cylinder
4/4
4/4
4/4
Volym
i cm³
1 956
1 956
1 956
Borrning
i mm
83,0
83,0
83,0
Slaglängd
i mm
90,4
90,4
90,4
Max effekt
i kW (hk)
96 (130)
118 (160)
140 (190)
vid r/min
4 000
4 000
4 000
Max vridmoment
i Nm
300
350
400
vid r/min
1 750 - 2 500
1 750 -2 500
1 750 -2 500
Kompressionsförhållande
16,5:1
16,5:1
16,5:1
Transmission
6-växlad manuell
Standard
Standard
Standard
6-växlad automat
Tillval
Tillval
Tillval
Drivning
Framhjulsdrift
Standard
Standard
Standard
Fr o m 2010
Fyrhjulsdrift
-
-
-
Standard
Bilder kan laddas ned från http://media.opel.com eller http://media.gmeurope.com/paris08 eller http://media.opel.se
2008-10-02
GM Sverige
Information Opel
Håkan Engström
hakan.engstrom@se.gm.com
General Motors Corp. (NYSE:GM), världens största biltillverkare, har varit bilindustrins säljledare under 77 år. GM, som grundades 1908, har ca 284000 anställda runt världen. Företaget, med huvudkontor i Detroit, har tillverkning i 33 länder. 2007 såldes globalt 9,4 miljoner bilar och transportbilar under följande varumärken: Buick, Cadillac, Chevrolet, Corvette, GMC, Holden, HUMMER, Opel, Pontiac, Saab, Saturn och Vauxhall. GM´s sidobolag OnStar är ledande inom fordonssäkerhet och informationsservice. Ytterligare information om GM kan hämtas upp på www.gm.com
Yttermått i mm
4-dörrars
5-dörrars
Sports Tourer
Längd
4 830
4 830
4 908
Bredd
1 856
1 856
1 856
Bredd inklusive ytterspeglar
2 084
2 084
2 084
Höjd
1 498
1 498
1 520
Axelavstånd
2 737
2 737
2 737
Spårvidd fram/bak
1585/1587
1585/1587
1585/1587
Vändcirkel i meter
Mellan väggar
11,4
11,4
11,4
Mellan trottoarkanter
10,9
10,9
10,9
Bagageutrymmets mått i mm (enl ECIE)
Lastutrymmets längd, uppfällt baksäte
1 003
1 003
1 086
Lastutrymmets längd, nedfällt baksäte
1 895
1 895
1 908
Bredd mellan hjulhusen
1 027
1 027
1 030
Maxbredd i luckans öppning
1 017
950
1 064
Maxhöjd i luckans öppning
330
594
684
Bagagevolym i liter (enl ECIE)
Bagageutrymme upp till insynsskydd
500
520
540
Med fällda ryggstöd fram till framstolarna och upp till taket
-
1 465
1 510
Vikt och axeltryck i kg (enl 70/156/EU)
Tjänstevikt
1 503
1 503
1 660
Totalvikt
2 020
2 035
2 215
Maxlast
517
532
555
Axeltryck fram
1 005
1 005
1 045
Axeltryck bak
1 050
1 070
1 180
Max taklast
100
100
100
Bränsletanken rymmer (liter)
70
70
70