Husqvarna justerar finansiella mål
Bland annat ska nu intäkterna öka med 3-5 procent per år.
Koncernens finansiella mål, i genomsnitt för de kommande åren och gällande från och med 2017:
* Mellan 3 till 5% årlig nettoomsättningstillväxt. (Nytt mål) Koncernen har som mål att växa 1-2 procentenheter snabbare än den långsiktiga årliga marknadstillväxten på 2-3 %. Målet exkluderar divisionen Consumer Brands som fortsätter att ha marginalförbättring som högsta prioritet.
* Rörelsemarginalen ska uppgå till minst 10%.
* Det operativa rörelsekapitalet i förhållande till nettoomsättningen ska vara högst 25%. (Nytt mål)
Divisionerna Husqvarna, Gardena och Construction presterar väl över koncernens rörelsemarginalmål och kommer därmed ha organisk tillväxt på dagordningen i sina respektive affärsplaner för de kommande åren.
För divisionen Consumer Brands kvarstår fokus fortfarande på att vända den finansiella utvecklingen främst genom kostnads- och effektivitetsåtgärder, i kombination med en förbättrad försäljningsmix för att nå 5% rörelsemarginal till 2018.
Husqvarna Group tillverkar utomhusprodukter som robotgräsklippare, trädgårdstraktorer, motorsågar och trimmers. Koncernen är också aktiv inom bevattningsprodukter, kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna.