23948sdkhjf

Experten: Osannolikt att Volvo säljer hela bussrörelsen

Synergierna med lastbilsrörelsen är så stora att det motiverar att behålla bussarna.
Volvos bussars lönsamhet det senaste decenniet är en närmast tragisk historia, rörelsemarginalen har inte sällan pendlat runt noll procent. Med de förutsättningarna skulle det vara ett tjänstefel av Volvos koncernchef Martin Lundstedt att inte planera för betydande förändringar i bussaffären. Det skriver Dagens Industris reporter Anders Hägerstrand i fredagens tidning.

Men att Volvo skulle sälja eller särnotera hela sin bussrörelse är inte realistiskt, även om det säkert finns asiatiska spelare som är beredda att betala bra för att komma åt Volvos hybridteknik och elektromobilitet, bedömer affärstidningen.

"Synergierna med lastbilsrörelsen är så stora att det motiverar att behålla bussrörelsen. Därtill är det knappast förnuftigt av Volvo att sälja hela bussrörelsen och därmed tvingas dela varumärket med ytterligare en främmande aktör utöver den kinesiska personbilstillverkaren Geely", resonerar Anders Hägerstrand.

Det som man dock kan förvänta sig, enligt tidningen, är att Volvo avyttrar de delar av bussrörelsen som levererar allra sämst för att lyfta rörelsemarginalen för den kvarvarande delen. Enligt samma koncept som Sandvik säljer Sandvik Mining Systems som är ett stort sänke för bolagets gruvaffär.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.105