Fordonsbjässen kränger av karosserna enligt proffset
Manuellt och tidskrävande arbete att tillverka karosser.
– Bussar är en konkurrensutsatt bransch, och det finns många karossföretag. Men för stadsbussar finns inga standarder, de ser olika ut överallt. Det är ett manuellt arbete att bygga busskarosser, säger han.
Busskarossen är det som sitter ovanpå chassit, själva grunden för bussen. Karossen är plåtskalet, dörrarna, sätena och alla inredning, och det måste byggas för hand. Uppskattningsvis tar det mellan 1 000 och 2 000 timmar att få ordning på en enda buss, förklarar han.
Det kan göra att Volvo vill sälja själva karossbyggeriet, men behålla chassitillverkningen. Dessutom kan dotterbolagen Bluebird, Prevost och Nova säljas. De bolagen fick Volvo i knäet 2004, efter att de fått ekonomiska problem och Volvo tog över dem. De sysslar också med karosser.
– En möjlig spekulation är att Volvo vill göra sig av med dotterbolagen och karosserna. Men hur lätt eller svårt det är, eller hur pass integrerad karossverksamheten är i Volvo, det vet man inte, säger Hampus Engellau.
– Skälet för Volvo att sälja vore högre marginaler, högre värden och gladare aktieägare. Vinsten blir att det blir högre lönsamhet för bussarna, det är inte säkert att de får betalt. Om det är väldigt lönsamhetshöjande att göra sig av med den så kan det till och med finnas skäl att lägga ned karossdelen.
Han tror inte det är troligt att hela bussdelen säljs då det finns synergier med lastbilsaffären i Volvo Trucks.
SvD har sökt Volvo för en kommentar, men Volvos pressavdelning låter hälsa att bolaget aldrig kommenterar rykten.