Kräftgång för Volvo Cars i Sverige
Tillfälliga faktorer och ska inte ses som ett trendbrott kommenterar bolaget.
– Det ska verkligen inte ses som ett varaktigt trendbrott, säger presschefen Annika Bjerstaf till Göteborgs-Posten.
Antalet nyregistrerade personbilar ökade med nio procent i september, enligt siffror från branschorganisationen Bil Sweden. Skälen är en stark konjunktur, en bra arbetsmarknad, låga räntor och ökat intresse för privat-leasing.
Den mest sålda bilen i månaden är som vanligt en Volvo men Volvo Cars Sverige-försäljning backar dock för tredje månaden i rad. Utfallet för september var minus 13 procent.
– Det finns mycket naturliga orsaker till det. Det beror delvis på skiftet från V70 till V90, delvis på att fabrikerna både i Göteborg och Gent haft stängt under industrisemestern – då producerar vi inga bilar och det syns i försäljningsstatistiken varje augusti. Nu har det också gett effekt på septemberförsäljningen, förklarar Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Cars Sverige, för tidningen.
Totalt har Volvo Cars Sverige-försäljning ökat med fem procent i år jämfört med samma period förra året. De stora utländska konkurrenterna, Volkswagen, Toyota, BMW och Kia gör dock stora framryckningar på den svenska marknaden. I september ökade till exempel Volkswagen sin försäljning med 20 procent medan sydkoreanska Kia ökade 27 procent.