Scanautomatic & ProcessTeknik sprängde 10.000-vallen
Besökarantalet ökade för tredje gången i rad.
- Vi slog rekord i antal leads. Det gör den här mässan till den bästa vi varit med på, säger Malin Garp på Hydac, utställare med bred erfarenhet.
Med 300 utställande företag var årets dubbelmässa, som pågick 4-6 oktober, lika stor som den senaste 2014. Med en skillnad: antalet besökare ökade på nytt och sprängde denna gång 10 000-vallen.
- Det ser vi som en stor framgång. Besökarantalet ökade för tredje gången i rad, säger Pia Nyzell, affärsansvarig för Scanautomatic & ProcessTeknik.
Även seminariesidan uppges ha slagit rekord: cirka 5 000 åhörare följde de öppna seminarierna, totalt 55 programpunkter, från mässans två scener.
Innehållet cirkulerade kring transformeringen av svensk industri med nödvändiga satsningar på automation, digitalisering och robotisering.
– Det är jättespännande att få komma hit och se allt nytt och intressant som pågår. Jag tycker att det jag fått se och höra här idag ligger väldigt väl i linje med regeringens strategi Smart Industri, som handlar väldigt mycket om vi ska sätta industrin i finrummet, med mycket fokus på digitalisering och den omvandling som det innebär, säger Eva Lindström, statssekreterare, Näringsdepartementet.
– En mötesplats som den här betyder jättemycket för transformationen av svensk industri. Jag tror att det är avgörande att man träffas och diskuterar, lär av varandra, hittar best practice, hittar nya samarbetspartners. För man gör det inte själv, det krävs flera partners för att ett tillverkningsföretag ska kunna ta de här viktiga stegen, menar Markus Granlund, vd på Semcon och styrelseledamot i Svenskt Näringsliv:
– Vi har varit med på samtliga ProcessTeknik-mässor, årets mässa är en av de absolut bästa. Vi är här för att visa vår bredd mot branschen. Våra kunder är alltifrån kraftindustri och gruvor, kemi och petrokemi till papper och massa. Vi märker av en stor investeringsvilja och vi har haft helt rätt besökare i montern. Vi har en hederlig gammal pärm här bakom, där vi antecknar alla seriösa leads. Den är ovanligt välfylld, säger Niclas Johansson, affärsområdeschef, Fagerberg.