EU kände till fusket redan 2012
Det visar interna mejl som Financial Times tagit del av. EU bekräftar mejlen för tidningen.
I ett test där de anställda diskuterar en bil av okänt märke skriver en person att bilen ”optimerats” för att klara utsläppstester. En annan svarade då att det handlade om ett ”solklart fall” av det som på engelska kallas ”hard cycle beating”, helt enkelt att tillverkaren fokuserar på att klara utsläppstester snarare än att faktiskt göra bilen mer miljövänlig.
– Redan 2012 var EU-kommissionen medveten om att biltillverkare optimerade sina avgassystem för att fungera bäst under tester, säger Greg Archer, chef för rena fordon på miljögruppen Transport & Enivronment, till Financial Times.
En talesperson för kommissionen bekräftar mejlen för tidningen men hävdar att terminologin som används inte är juridisk och att det därmed inte är klart att forskarna upptäckt fusket.
Volkswagens utsläppsskandal briserade efter att amerikanska myndigheter inledde en utredning förra året. Trots det såldes de flesta av de påverkade bilarna i Europa. Sedan dess har skandalen spridit sig efter att brittiska och tyska myndigheter anklagat Volkswagen, Mercedes-Benz och Opel för att ha installerat mjukvara med syfte att lura testerna.