Dometic över förväntan
Ser fortsatt bra globala utsikter för husbilar och husvagnar in i nästa år.
Nettoomsättningen uppgick till 3.142 miljoner kronor (2.885) efter en organisk tillväxt på 8 procent. Analytikerna hade väntat sig 3.060 miljoner kronor respektive en organisk tillväxt om 6,6 procent, enligt SME Direkts sammanställning.
– De globala utsikterna ser fortsatt bra ut för RV-marknaderna (husbilar och husvagnar), där Europa fortsätter att visa en särskilt stark tillväxt. Vi ser med tillförsikt på resten av 2016 och förväntar oss att den positiva dynamiken inom våra viktigaste marknader ska fortsätta under 2017, säger Dometics vd Roger Johansson.
Poster kopplade till varumärke, juridiska kostnader och lagernedskrivningar har haft en negativ inverkan på resultatet på runt 28 miljoner kronor under det tredje kvartalet.
– Marginalen förbättrades från 12,6 till 13,6 procent. Kassaflödet var starkt och nettoskulden är nu i förhållande till EBITDA på 1,8x, för första gången bättre än vårt mål på medellång till lång sikt på runt 2x, säger Roger Johansson.
Dometic tillhandahåller lösningar för ”Mobile living” inom områdena Klimat, Hygien & Sanitet samt Mat & Dryck. Bolaget tillverkar och säljer produkter inom dessa områden för användning i fritidsfordon, lastbilar och personbilar i premiumsegmentet, fritids- och arbetsbåtar med mera.