Strejk hotar godstransporter
Förlamar hanteringen av 60 procent av Sveriges containerhandel.
Efter vårens fyra endagsstrejker har inget lösts trots intensiva förhandlingar. Konflikten med företaget APM Terminals som driver containerhamnen handlar i huvudsak om relationen mellan parterna.
APM Terminals varnar för att konsekvenserna av konflikten kan slå hårt både mot hamnen och svenskt näringsliv.
-Det handlar om punktstrejker och inte en total stängning. Men det förlamar ändå stora delar av verksamheten och vi räknar med att bara kunna hantera mellan 20–30 procent av normala volymer, säger Henrik Kristensen, vd för APM Terminals Göteborg till Dagens Industri.
Hamnarbetarförbundet kräver garantier för fackliga rättigheter som att fritt kunna utse förhandlingsdelegationer och även att fritt kunna informera medlemmar under pågående förhandlingar.
Göteborg har Skandinaviens största containerhamn. Här hanteras cirka 60 procent av Sveriges containerhandel, jämnt fördelat mellan export och import.
Över 40 containerrederier erbjuder service från Göteborgs Hamn varje vecka. Linjeutbudet inkluderar direkttrafik till Nordamerika, Nordafrika, Mellanöstern, Indien, Sydkorea, Kina och övriga delar av Asien. Dessutom nås de stora omlastningsnaven på kontinenten varje dag med den frekventa feedertrafiken.
Merparten av containrarna hanteras av APM Terminals Gothenburg.