23948sdkhjf

Höghållfast stål - nyckel till tysta transportfordon

Eldrift, tyst gång och inga avgaser men kraftfull som en diesel - Modecs eldrivna transportfordon för stadsmiljöer nominerades till Swedish Steel Prize 2008.
Eldrift, tyst gång och inga avgaser men kraftfull som en diesel. Det är i korthet de egenskaper som utmärker engelska Modec s eldrivna transportfordon för stadsmiljöer. Avgörande för att fordonet kunnat byggas enligt företagets specifika designkrav har varit valet av avancerat höghållfast stål som material till vitala delar. Konstruktionen nominerades till Swedish Steel Prize 2008 .

Miljökraven på fordon ökar hela tiden. Särskilt stora krav ställs på nyttofordon. Detta är något som Modec Ltd, som startades 2004, tagit fasta på när de utvecklat sitt fordon.
– Kraven på miljöanpassning av vårt fordon gäller inte bara utsläpp, berättar Colin Smith, teknisk chef och en av grundarna av företaget. Ljudnivån i städerna blir allt mer påfrestande. Vårt eldrivna fordon är helt tyst och kan användas i stort sett dygnet om utan att störa. Det gör att man kan leverera varor i tätbebyggda områden även nattetid.

Vassa prestanda
Eldriften är inget hinder sett till prestanda och accelerationen är fullt i nivå med många motsvarande dieseldrivna fordon. En annan tydlig fördel är den minimala vändradien.
– Vändradien är endast 10,8 meter, förklarar Colin Smith. Köregenskaperna gör fordonet idealisk för stadsmiljöer. Den är lätthanterlig och effektiv på trånga gator i tätbebyggda områden.

Räckvidden för en batteriladdning är cirka 150 km, vilket räcker väl till i stadstrafik. Tankning sker via ett eluttag. Toppfarten är 80 kilometer i timmen, vilket är högsta tillåtna fart för lastbilar i Europa. Skulle det behövas, kan fordonet – med rätt växellåda monterad – klättra uppför backar med hela 33 procents lutning.

Säkerheten viktig
Driftsbatteriet sitter mitt i bilen, lågt placerat för att ge låg tyngdpunkt och därmed bra väghållning.
– Den låga, centrala placeringen var ett viktigt krav för oss, betonar Smith. Detta för att få rätt balansen i bilen och hög säkerhet. Vid en eventuell krock är batteriet, som omgärdas av en specialdesignad skyddsram, maximalt skyddat.
Ramen är viktig inte bara för säkerhetskraven utan även för att klara av de böj- och vridkrafter som fordonet utsätts för under sin livscykel.
– På vanliga lastbilar går det ofta att se hur bakdörrarna rör sig i förhållande till varandra under färd, fortsätter Smith. Detta får absolut inte hända med en bil som har ett batteri i chassit. Då skulle vi så småningom riskera kortslutning. Det enda material som kunnat lösa den utmaningen är höghållfast stål. Materialet har gjort att vi klarat de krav vi hade på funktionell och praktisk design. Vi använder ett varmvalsat extra höghållfast stål med 650 MPa som lägsta sträckgräns. Det materialet har vi använt även i den krockzon som skyddar fronten i händelse av en kollision.

42 minuter
Modecs produktionsanläggning är en monteringsanläggning där detaljerna köps från närbelägna underleverantörer. Närheten till underleverantörerna är en medveten strategi.
– Det gör att vi kan hålla koll på kostnaderna och kan minimera lagret till en veckas produktion, säger John Ford, chef för inköp. Alla fordon byggs direkt mot order.

Fordonet byggs i ett antal stationer i fabriken. Delarna hämtas in i produktionen enligt just in time-metoden. Utifrån en grundmodell kan kunderna beställa olika längd på chassiet. Detta gör det möjligt att montera olika typer av utrustning på bilen, exempelvis skåp eller ett flak. Eftersom det bygger på en standardmodell går arbetet snabbt.
– Vi beräknar att detta tar 42 minuter att montera chassit, berättar John Ford.

Marknaden mognar
Bland kunderna märks kända företag som UPS, FedEx och Tesco. Förutom i England finns säljkontor i USA, Irland och i Holland. Till nästa år förväntar man sig att marknaden kommer igång på allvar.
– Vi ser att fler och fler städer inför tullar för fordon med utsläpp. Elbilar är undantagna från dessa, berättar Catherine Hutt, ansvarig för marknad. I takt med att allmänhet och företag lär sig mer om miljöfrågorna ökar pressen på leverantörerna att uppfylla vissa krav. Då kommer efterfrågan som ett brev på posten.

Källa: SSAB Tunnplåt

SSAB är en global tillverkare av stål i nischen höghållfasta och kylda stål, med en ledande position inom marknad och produktivitet. Vi utvecklar lösningar som ökar våra kunders konkurrenskraft.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.1