23948sdkhjf

Troax avslutade året med goda försäljningsvolymer

Större delen av uppstartskostnaderna för den nya lacklinan är nu borta.
Hillerstorpsbolaget Troax ökade orderingången med 21 procent i det fjärde kvartalet.

– Utvecklingen i Kontinentaleuropa och Storbritannien är speciellt positiv. I Storbritannien har vi hittills inte sett någon effekt av Brexit. Norden avslutar året på ett bra sätt. Nya Marknader har haft en tillfredsställande ökning, även om dessa marknader fortfarande har relativt låga omsättningssiffror. Orderstocken vid periodens utgång är på en fortsatt god nivå, säger Troax vd Thomas Widstrand.

Kan du säga något om hur inledningen av det första kvartalet 2017 har varit?

– Nej, tyvärr, uppger Thomas Widstrand för Metal Supply.

Planerar ni några ytterligare investeringar vid er fabrik och rekryteringar av ytterligare personal?

– Ja, vid fortsatta volymökningar kommer vi att göra mer investeringar samt anställa mer personal, uppger Thomas Widstrand.

Vad har ni för mål vad gäller Nya Marknader?

– Detta ska på sikt bli en viktig femte geografisk region för oss, precis som våra andra fyra. Vi kan tyvärr inte kommunicera något exakt måltal, uppger Thomas Widstrand vidare.

Troax är leverantör av områdesskydd för inomhusanvändning (”metallbaserade nätpanelslösningar”) inom marknadsområdena; maskinskydd, lager- och industriväggar samt förrådslösningar.

Under kvartalet har resultatet förbättrats, främst på grund av goda försäljningsvolymer, men också för att större delen av uppstartskostnaderna för den nya lacklinan är borta. Marknadssatsningarna fortgår enligt plan.

Nettoomsättningen ökade med 14 procent till 32 miljoner euro (28).

Rörelseresultatet steg till 9,4 miljoner euro (6,6). Rörelsemarginalen förbättrades till 29,5 procent (23,7).

En av de ledande tillverkarna på den amerikanska marknaden, Folding Guard, förvärvades mot slutet av perioden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.08