Order på 143 Scaniabussar
När Johannesburg i Sydafrika gör en kraftfull satsning på att utveckla ett effektivt och miljöanpassat transportsystem för bussar inför fotbolls-VM 2010, har staden valt Scania som leverantör av samtliga 143 bussar i den första utbyggnadsfasen.
Johannesburgs satsning på ett effektivt transportsystem för bussar sker enligt BRT-konceptet, Bus Rapid Transit. Ett koncept där bussar med hög passagerarkapacitet går på egna linjer på befintliga gator, vilket ökar framkomligheten och bidrar till snabba och miljöanpassade transporter.
- För Scania är det här en viktig inbrytning på den snabbt växande stadsbussmarkanden i Sydafrika, säger Christoffer Ljungner, VD för Scania South Africa. Bara i Johannesburg ska bussflottan under de kommande fyra åren förnyas med cirka 1 000 fordon, och samma utveckling sker också i övriga storstäder i Sydafrika. Scania har också offererat service och underhållsavtal. Vidare kommer Scania att utbilda bussföretagets förare och tekniker.
De 143 bussarna, varav 41 är ledbussar och 102 i normalutförande, kommer att produceras vid Scanias läggning i Brasilien och karosseras av det brasilianska företaget Marcopolo . De ingår i den första utbyggnadsfasen av det nya systemet, som kommer att starta under första halvåret i år. Leveranserna kommer att ske under innevarande år.
Det nya BRT-systemet, som fått namnet Rea Vaya Bus Rapid Transit, är det enskilt största initiativet för att för lösa de ökande transport- och miljöproblemen i Johannesburg. Staden räknar med en markant ökning av det kollektiva resandet, samtidigt som personbilstrafiken i de centrala delarna av Johannesburg förväntas minska med minst 15 procent. Sammantaget kommer BRT-systemet att ha en mycket positiv inverkan på stadsmiljön.
Staden har haft stora krav på motorernas miljöprestanda och i samarbete med Clinton Climate Initiative, kommit fram till att de ska uppfylla det Europeiska miljökravet Euro 4. Det är en nivå högre än de nationella kraven i Sydafrika, Euro 3, och innebär jämfört med dessa en reducering av partikelutsläppen med 60 procent och kvävedioxidutsläppen med 30 procent.
Clinton Climate Initiative (CCI) som presenterades år 2006 av Clinton Foundation i USA, har som mål att på affärsmässiga grunder stimulera användandet av renare tekniska lösningar för att minska klimatpåverkan i ett antal storstäder i världen.
Ledbussarna, som är 18 m långa och tar 112 passagerare, utrustas med Scanias 9-liters Euro 4-motor på 310 hk. De övriga bussarna är 12 m långa och tar 81 passagerare. De är försedda med Scanias 9-liters Euro 4-motor på 270 hk. Samtliga motorer har Scanias EGR-teknik, som minskar utsläppen redan under förbränningen och därmed eliminerar behovet av efterbehandlingsutrustning.
Källa: Scania