23948sdkhjf

Merförsäljning är möjlig också under lågkonjunktur

Om du ska sälja mer när krisen trycker så ska du ändra metoderna lite, men det finns en marknad som kan bearbetas med succé. Läs om 9 vägar till merförsäljning här.
Försäljningscoacher pekar på att de flesta små och mellanstora företag handlar på marknader som är så stora att det alltid är möjligt att skaffa extra omsättning.

9 vägar till merförsäljning:

1. Håll kontakten med dina nuvarande kunder och undersök om du kan sälja mer till dem. Håll en löpande kontakt – även om utsikterna till nya order är långa.

2. Sök upp tidigare kunder och hör om du kan hjälpa dem med något. Men var ödmjuk – de kan vara sura för att du har glömt dem.

3. Identifiera nya kundämnen inom branscher där man inte är så konjunkturberoende. Det kan t.ex. vara inom den offentliga sektorn, livsmedelsindustrin eller läkemedelsindustrin.

4. Involvera hela organisationen i försäljningsarbetet. Det kan hända att andra än säljarna känner till bra kundämnen.

5. Aktivera ditt nätverk och slå på känslan att vi måste hålla ihop för att komma igenom krisen.

6. Studera din websida och din marknadsföring och undersök om det kan göras bättre, t.ex. genom sökoptimering.

7. Se över din prispolitik och inför rabatt eller andra tilltag som kan få kunder att ta snabba beslut.

8. Dåliga tider kan vara goda tider att lansera nya tjänster och varor som sparar pengar åt kunderna. Formulera dina försäljningsargument efter detta.

9. Fram för allt: Kontakta fler ämnen än du brukar – när krisen trycker ska man vara flitig.

Källa: Erhvervsbladet (DK)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.062