Schuchardt Maskin AB – en pigg 110 åring
Maskin- och verktygsleverantören Schuchardt Maskin AB firar 110 år i verkstadsindustrins tjänst. En stigande omsättning, dubblerad lageryta och ny permanentutställning i Huskvarna visar att företaget ser positivt på framtiden.
– Få i vår bransch har funnits så länge som vi, och det är fantastiskt roligt för oss att nu kunna visa våra produkter i utställningshallen, säger företagets vd och ägare, Lasse Rydh.
Schuchardt & Schütte (S & S) etablerades redan 1870 i Tyskland för att förse den då expanderande industrin med maskiner och utrustning. 29 år senare startades en filial i Stockholm som därigenom blev ett av landets första teknikhandelsföretag, och representant för ledande tillverkare som Cincinnati, Warner & Swasey och Norton Grinding. Efter andra världskriget får bolaget svenska ägare och blomstrar under 50- och 60- talen då man bl.a. levererar amerikanska svarvar till varven. I samband med varvskrisen förändrades marknadsförutsättningarna och S & S renodlades successivt till ett distanshandelsföretag.
I dag, 110 år från starten i Sverige, är Schuchardt Maskin ett välkänt begrepp inom verkstadsindustrin. Företaget omsätter ca 20 Mkr och levererar maskiner och verktyg för skärande bearbetning till kunder i Sverige, Norge och Finland, där man också jobbar med återförsäljare. En stor del av sortimentet upphandlas i Taiwan och Kina men Schuchardt representerar också ett antal ledande leverantörer i såväl Europa som USA.
De 110 åren på den svenska marknaden firas nu med invigningen av en 150 m2 stor permanentutställning i lokalerna på Thulevägen i Huskvarna.
”Här kan man se en stor del av vårt utbud, allt från pinnfräsar och skruvstycken till svarvar och små NC-styrda bearbetningsmaskiner”, säger platschefen David Hansen.
Jonas Ekström är ansvarig för företagets viktigaste marknadskanaler, katalogen och webbutiken www.smaskin.se samt initiativtagare och ansvarig för utställningen:
”Eftersom vi är ett distanshandelsföretag träffar vi sällan våra kunder personligen. Om någon ska göra en lite större investering av en maskin vill kunden ofta ta en närmare titt och då är utställningen ovärderlig.”
Företagets välkända katalog, som är inne på den 31:a årgången, trycks numera i 300 000 ex per år. I den senaste upplagan kunde man presentera mer än 100 produktnyheter och man planerar att utöka såväl sidantal som produktutbud även i katalogen 2009/2010.
”Det känns bra att nu kunna presentera nyheter för kunder och återförsäljare i vår fina utställning. Vi hälsar intresserade välkomna, men boka gärna i förväg så att vi säkert kan ge bästa service”, avslutar David.
Källa: Schuchardt Maskin AB