Scania testar unika miljöbussar
Scania startar ett storskaligt test av sex etanolhybridbussar I Stockholm. Med hybridbussarna kommer bränsleförbrukningen att kunna minskas med 25 procent eller mer
Med hybridbussarna kommer bränsleförbrukningen att kunna minskas med 25 procent eller mer och utsläppen av fossil koldioxid minskas med upp till 90 procent jämfört med en dieselbuss.
Bussarna kommer under de två år som testet omfattar att gå i trafik på en av de mer krävande och passagerartäta linjerna i Stor-Stockolm.
- Det kommer att ge oss mycket värdefulla erfarenheter om hybridteknikens funktion och miljöfördelar i verklig drift, då körning i stadstrafik sätter alla specialbyggda komponenter i drivlinan på prov, säger Göran Hammarberg, ansvarig för utveckling av bussar på Scania.
Bakom testet står också Statens Energimyndighet och Naturvårdsverket.
Med de nya lågentrébussarna, Scania OmniLink , kombinerar Scania lägre bränsleförbrukning med användandet av förnybart bränsle. Hybridtekniken beräknas spara minst 25 procent bränsle och i kombination med etanolmotorn minskar utsläppen av fossil koldioxid med upp 90 procent jämfört med en dieselbuss.
- Att kombinera hybridteknik med förnybara bränslen är ett viktigt steg mot långsiktig hållbarhet, säger Göran Hammarberg. Tekniken ger oss också möjligheter att i ett längre perspektiv klara skärpta miljömål för stadstrafiken.
Scania har valt en seriehybridslösning för bussarna. Det är den teknik som kommer bäst till sin fördel i stadstrafik med många stopp och starter. En seriehybriddrivlina karaktäriseras av att det inte finns någon mekanisk koppling mellan förbränningsmotorn och den drivande elmotorn.
Kraftgenereringen sker med en normal etanoldriven dieselmotor. Mekanisk energi omvandlas till elektrisk energi via en generator. Bussarna drivs av en elmotor, som också fungerar som generator vid inbromsning. Energilagringen sker i superkondensatorer, som har betydligt längre livslängd än dagens batterier.
Scania har sedan 1989 levererat cirka 400 etanoldrivna stadsbussar till SL, som kraftigt bidragit till en förbättrad innerstadsmiljö i Stockholm, där all kollektivtrafik idag går på förnybart bränsle.
Scania ser etanol som det mest intressanta förnybara bränslet som finns att tillgå för stadstrafik idag, då det är ett mycket kostnadseffektivt om man tar hänsyn till faktorer som tillgänglighet, infrastruktur och tillgången till beprövad teknik.
Tekniska data:
Buss: Scania Omnilink
Elmotor: TFM motor, Voith ELVO Drive®; Max vridmoment 2750 Nm, 150 kW
Elgenerator: TFM generator, Voith ELVO Drive®, 1250 Nm, 220 kW
Energilager: Superkondensatorer Maxwell BOOSTCAP®, 4x125 V
Förbränningsmotor: Scania 9-liters etanolmotor med effekten 270 hk
En av etanolhybridbussarna kommer att ställas på den stora kollektivtrafikmässan UITP i Wien i början av juni.
Källa: Scania