Framtidens tunga lastbilar blir superlätta
Volvokoncernens ingenjörer har skapat en metod för att konstruera lastbilar som väger mindre men ändå fraktar lika mycket last.
Hittills har lättviktstekniken mest använts i Volvo Aeros flygmotorkomponenter, men ingenjörerna inom AB Volvos forskningsbolag Volvo Technology ser goda möjligheter att använda liknande teknik för att inom en tioårsperiod minska hyttens och chassits vikt i tunga lastbilar med minst 20%.
”Vi skapar det superlätta fordonet i ett datorprogram som simulerar hur hundratusentals små förändringar i en konstruktion kan minska fordonets totala vikt utan att påverka andra viktiga egenskaper hos fordonet, till exempel
krocksäkerheten eller förmågan att bära lasten”, berättar Carl Fredrik Hartung, projektledare på Volvo Technology.
Ett lättare fordon, oavsett om det är lastbil eller en buss, kan drivas av en mindre motor. Om de lätta fordonen utrustas med motorer som drivs med förnybara bränslen, eller hybridlösningar där dieselmotorn arbetar tillsammans med en elmotor, då kan bränsleförbrukningen och därmed utsläppen av koldioxid minskas ytterligare.
En av utmaningarna är att ett superlätt fordon delvis måste byggas i dyrare material med hög hållfasthet, vilket gör att fordonet måste tillverkas i tillräckligt stora volymer så att kostnaden per fordon kan hållas nere.
”Det är viktigt att göra noggranna datorsimuleringar och standardisera tillverkningsprocessen så att det blir ekonomiskt fördelaktigt att tillverka lättare fordon för kommersiellt bruk. Vi har kommit långt men mycket arbete
återstår innan de första superlätta fordonen rullar på vägarna”, säger Carl Fredrik Hartung.
En videointervju med Carl Fredrik Hartung finns på Volvokoncernens webbplats.
Om koncernen
Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har cirka 100 000 anställda, produktionsanläggningar i 19 länder och försäljning på mer än 180 marknader. Volvo omsatte år 2008 omkring 300 miljarder SEK och är noterat på OMX Nordiska Börs Stockholm.