Ny elbil från Nissan
Nissan lanserar LEAF - en elbil anpassad efter verklighetens krav och med ett överkomligt pris.
NISSAN LEAF
Lanseringen av Nissan LEAF planeras till slutet av 2010 i Japan, USA och Europa och inleder en ny epok inom transporter med bil - epoken med nollutsläpp från fordonet. Bilen är ett resultat av Nissans nydanande framtidsvision och är kulmen på många års satsningar och forskning.
- Nissan LEAF är en enastående prestation och något som alla medarbetare inom Nissan kan känna sig mycket stolta över, säger Nissans VD och styrelseordförande Carlos Ghosn. Vi har arbetat intensivt för att förverkliga denna dröm - att kunna presentera en bil anpassad efter dagens krav med nollutsläpp - inte bara minskade utsläpp. Det är första steget på en spännande resa - för människor i hela världen, för Nissan och för bilbranschen.
Viktiga egenskaper för LEAF är:
1) Drivlina och plattform med nollutsläpp
2) Överkomligt pris
3) Distinkt design
4) Räckvidd på batteri anpassad efter verklighetens krav - 16 mil
5) Uppkopplad biltransport: Avancerat intelligent transportsystem (IT)
Namnet "LEAF" är signifikant för själva bilen. Precis som luften renas av trädens löv renas biltransporterna av Nissan LEAF eftersom bilkörningen blir fri från utsläpp. Priset meddelas i anslutning till att försäljningen startar i slutet av 2010 men bilen beräknas komma att ha ett konkurrenskraftigt pris jämförbart med en välutrustad bil i C-segmentet. Nissan LEAF förväntas dessutom uppfylla kraven för en rad viktiga lokala, regionala och nationella skattelättnader och stimulansåtgärder på olika marknader i världen. En fördel är att bilen inte är lika mekaniskt komplex som en vanlig bensindriven bil vilket innebär att Nissan LEAF är bra både för plånboken och miljön.
BILTRANSPORTER MED NOLLUTSLÄPP
Nissan LEAF drivs av laminerade, kompakta litiumjonbatterier med en uteffekt på mer än 90 kW medan elmotorn ger 80 kW/280 Nm. Detta ger en reaktionssnabb bil med stor körglädje - jämförbar med vad konsumenterna förväntar sig av vanliga bensindrivna bilar.
Till skillnad från fordon med förbränningsmotorer har drivlinan hos Nissan LEAF inget avgasrör och därmed inga utsläpp av CO2 eller andra växthusgaser. Det regenererande bromssystemet hos Nissan LEAF i kombination med ett innovativt batteripaket av litiumjontyp ger bilen en räckvidd på över 16 mil med fulladdat batteri.
Omfattande marknadsundersökningar visar att denna räckvidd räcker för att täcka drygt 70 procent av världens bilförares dagliga körbehov.
Nissan har satsat på att göra det enkelt och bekvämt att ladda elbilen. Med en snabbladdare tar det knappt en halvtimme att ladda Nissan LEAF till 80 procent av sin fulla kapacitet. Att ladda bilen hemma i ett vanligt uttag med 230 V beräknas ta cirka åtta timmar - gott om tid för både bil och förare att ladda om för morgondagen.
EN BIL ANPASSAD EFTER DAGENS KRAV
Målet för de ingenjörer och designer som utvecklat Nissan LEAF har varit att skapa en bil anpassad efter dagens krav till ett konkurrenskraftig pris och som gör det möjligt för Nissan att leda utvecklingen av biltransporter med nollutsläpp. För att garantera bekvämlighet, rymlighet och lastkapacitet har Nissan LEAF använt sig av en helt ny chassi- och karossdesign.
- Kravet var att bilen skulle bli världens första, mellanstora, praktiska elbil som bilförarna har råd med och vill använda varje dag. Och det är precis vad vi har lyckats skapa. Bilens design markerar inte enbart att det är en Nissan LEAF utan även att den som äger bilen vill medverka till en ny epok av biltransporter med nollutsläpp, säger Masato INOUE, chefsdesigner.
DISTINKT DESIGN
Till och med minsta lilla detalj kan få en oerhörd effekt.
Bilens front kännetecknas av en skarpt V-formad design med långa, uppåtlutande LED-strålkastare med en invändig blå reflekterande utformning som markerar att "detta är en speciell bil". Men strålkastarna är inte enbart en markering utan är även utformade så att de på ett sinnrikt sätt leder och fördelar luftflödet bort från backspeglarna och på så sätt minskar brus och motstånd från fartvinden. En annan fördel med strålkastarna är att de endast förbrukar 10 procent av energin jämfört med vanliga glödlampor, vilket bidrar till att Nissan LEAF kan uppnå en mycket bra räckvidd på batteri.
Kupén ger ett behagligt och stilfullt intryck tack vare kupéklädselns ljusa färger. Färgtemat "blå jord" är miljövänligt och har sitt ursprung i karossfärgen "Aqua Globe" från Nissan LEAF:s första modell. Detta tema följs även upp i interiören i form av blå detaljer på instrumentbrädan och blå instrumentbelysning.
Läs mer om LEAF här.
Källa: Nissan