Saab förändrar styrning och struktur
Saab förändrar styrning och struktur av verksamheten och organiseras i fem affärsområden.
Lena Olving blir ny COO, Chief Operations Officer
Jonas Hjelm blir ny CMO, Chief Marketing Officer
Dan-Åke Enstedt blir ansvarig för att utveckla Saabs verksamhet i USA
Den nya strukturen gäller från och med 1 januari 2010
Den globala försvarsindustrin genomgår omfattande förändringar. I syfte att ytterligare anpassa Saab efter dessa genomförs strukturella och verksamhetsorienterade förändringar från och med den 1 januari 2010. Målet är att skapa ett mer marknadsorienterat Saab med ökat fokus på kundernas framtida krav och behov. Organisationen ska även säkerställa god kundsupport, erbjuda en ännu konkurrenskraftigare produktportfölj samt skapa ytterligare förutsättningar för fortsatt effektivisering av verksamheten.
- Vi organiserar oss för att möta de nya villkoren i vår bransch, vilket bland annat innebär att vi måste växa på världsmarknaden, utveckla tydligare kunderbjudanden samt säkerställa en stark position inom samhällssäkerhet, säger Saabs vd Åke Svensson. Saabs nya organisation är utformad för att möjliggöra ytterligare samordningsvinster.
Etablering av fem affärsområden
För att säkerställa ett konkurrenskraftigt erbjudande omstruktureras Saabs 15 affärsenheter, för närvarande organiserade i tre segment, till fem affärsområden. Varje affärsområde är definierat utifrån de produkter, lösningar och tjänster de tillhandahåller och ansvarar för orderingång, resultaträkning, finansiell ställning samt kassaflöde.
Nya affärsområden:
Aeronautics med Lennart Sindahl som chef
Dynamics med Tomas Samuelsson som chef
Electronic Defence Systems med Micael Johansson som chef
Security and Defence Solutions med Gunilla Fransson som chef
Support and Services med Lars-Erik Wige som chef
En ny position, COO, Chief Operations Officer, etableras inom Saab till vilken de fem affärsområdena rapporterar. Lena Olving utses till COO. Hennes ansvar blir att styra och följa upp affärsområdenas verksamhet samt att driva verksamhetsutveckling i syfte att ständigt förbättra effektiviteten. Lena Olving är i dag chef för segmentet Systems and Products.
Förstärkt marknadsorganisation
Saab har i dag en marknadsnärvaro i 70 länder och är därmed ett av de mest globala företagen i försvars- och säkerhetsbranschen. För att skapa och bibehålla en effektiv global marknadsbearbetning etableras en ny marknadsfunktion, Marketing and Business Development, med ansvar för marknadsföring och affärsutveckling. Jonas Hjelm, i dag ansvarig för Saabs regeringskontakter, utses till CMO, Chief Marketing Officer.
Inom Saab finns sedan tidigare två etablerade marknadsenheter med ansvar för ett specifikt lands samordning av marknadsaktiviteter. Dessa är Sydafrika och Australien. Från och med första januari 2010 kommer Dan-Åke Enstedt, i dag chef för segmentet Defence and Security Solutions, att ansvara för att utveckla och stärka Saabs position på den amerikanska marknaden.
Effektiviseringsprogrammet fortskrider
2008 infördes ett effektiviseringsprogram i syfte att signifikant sänka Saabs kostnader. Utvecklingen har redovisats kvartalsvis och följer plan. I den nya organisationsstrukturen tydliggörs den funktionella styrningen av Saab för att säkerställa den fortsatta effektiviseringen, inklusive företagets gemensamma serviceorganisation.
Saabs nya koncernledning
Åke Svensson, Verkställande direktör och CEO, Chief Executive Officer
Lena Olving, COO, Chief Operations Officer
Lennart Sindahl, chef affärsområde Aeronautics
Tomas Samuelsson, chef affärsområde Dynamics
Micael Johansson, chef affärsområde Electronic Defence Systems
Gunilla Fransson, chef affärsområde Security and Defence Solutions
Lars-Erik Wige, chef affärsområde Support and Services
Lars Granlöf, CFO, Chief Financial Officer
Jonas Hjelm, CMO, Chief Marketing Officer
Dan Jangblad, CSO, Chief Strategy Officer
Anne Gynnerstedt, direktör juridik och styrelsens sekreterare
Mikael Grodzinsky, personaldirektör
Peter Sandehed, direktör förvärv och avyttringar
Cecilia Schön Jansson, kommunikationsdirektör
Extern rapportering
Från den 1 januari 2010 kommer Saab att externt redovisa sin verksamhet enligt den nya strukturen. Den 22 september 2009 kommer Saab att hålla en analytiker- och pressträff för att ytterligare belysa förändringen av Saabs organisation samt presentera preliminär historisk finansiell information enligt den nya strukturen.
Få mer information om Saabs nya koncernledning här.
Källa: Saab AB