23948sdkhjf

Volvo PV introducerar plug-in-hybrider

Volvo Personvagnar kommer att introducera plug-in-hybrider på marknaden under 2012. - Volvos plug-in-hybrid kommer att bli en riktigt rolig bil att köra och vara utrustad med Volvos höga säkerhetsstandard och komfortnivåer, säger Volvo Personvagnars vd Stephen Odell.
Volvo Personvagnar introducerar en serietillverkad plug-in-hybrid redan 2012. Ren eldrift från batteriet kommer att täcka det dagliga transportbehovet hos 75 procent av Europas bilister. Vid längre sträckor tar en effektiv dieselhybridmotor automatiskt över. Den totala räckvidden blir cirka 120 mil. Koldioxidutsläppet blir i genomsnitt 49 gram per kilometer och förbrukningen 0,19 liter per mil.

På Volvo Personvagnar är man övertygad om att kunderna också i framtiden vill ha säkra, komfortabla bilar med goda köregenskaper och generösa lastutrymmen. Oavsett om de drivs med el eller andra bränslen.

Plug-in-hybrider är en attraktiv biltyp som ger användaren tillgång till det bästa från både eldrift och konventionella drivlinor: mycket låga förbruknings- och CO2-nivåer, samt lång räckvidd och hög prestanda.

- Volvos plug-in-hybrid kommer att bli en riktigt rolig bil att köra och vara utrustad med Volvos höga säkerhetsstandard och komfortnivåer. Samtidigt blir CO2-utsläppen och bränsleförbrukningen runt hälften av vad som erbjuds på marknaden idag, säger Volvo Personvagnars vd Stephen Odell.

Fördelarna med Volvos plug-in-hybrid:
- Det är en "vanlig" Volvo med alla dess goda egenskaper
- Den laddas enkelt hemma genom ett vanligt elluttag
- Förbrukning, driftskostnader och CO2-utsläpp är mycket låga
- Det är en rolig bil att köra, med hög prestanda
- Eldrift med CO2-utsläpp nära noll

Elektricitet är väl lämpat som drivmedel för personbilar. En elmotor har hög verkningsgrad och förbrukar ungefär en femtedel så mycket energi som motsvarande motor driven med fossila bränslen. Volvos plug-in-hybridbilar kommer att drivas med en stark elmotor som får sin ström från ett litium-jonbatteri. Dessutom återladdas batteriet när bilen bromsar.

Batteriet laddas enkelt i hemmet genom ett vanligt vägguttag. El som drivmedel är avsevärt billigare än bensin och diesel, vilket medför låga driftskostnader. Laddningstiden för batteriet blir runt fem timmar.

Räckvidden kommer att vara 120 mil precis som hos en vanlig dieselbil. Bilen kan köras 50 kilometer med ren eldrift och när bilen drivs av batteriet är emissionerna ur avgasröret obefintliga. Laddas batteriet med el från förnyelsebara källor hamnar även nettoutsläppen av CO2nära noll. Volvo Personvagnars återförsäljare kommer att erbjuda de kunder som köper en plug-in-hybrid ett särskilt elavtal för förnyelsebar energi. Avtalet har skapats i samarbete partnern och elleverantören Vattenfall.

Effektiva dieselmotorer som komplement
Som komplement till elmotorn kommer en av Volvos bränsleeffektiva dieselmotorer sitta under huven. Motorerna kommer att vara förberedda för att kunna köras på förnybar syntetisk diesel och att möta kommande hårda avgaslagkrav.

Dieselmotorn kan köras separat eller i kombination med elmotorn för optimalt effekt- och energi­utnyttjande. Till exempel kan dieselmotorn stötta eller ersätta eldriften vid höga hastigheter eller när laddningsnivån sjunker, samtidigt som elmotorn kan erbjuda extra vridmoment vid lägre varvtal. Att kunna kombinera de båda drivkällorna ger möjlighet till hög prestanda och ett bekymmersfritt användande för ägaren.

Majoriteten av alla bilresor är korta sträckor, som till och från arbetet. Därigenom kommer eldriften hos Volvos plug-in-hybrid täcka transportbehovet för de flesta människor. Vid längre sträckor kopplas dieselmotorn in automatiskt och ger bilen samma egenskaper och räckvidd som en konventionell dieselbil.

CO2-utsläppen från Volvos plug-in-hybrid kommer enligt den standardiserade certifieringskörcykeln NEDC vara lägre än 50 gram/ kilometer. Bilar som släpper ut mindre än 50 gram CO2/kilometer kommer troligen erhålla de mest gynnsamma förmånerna i många Europeiska länder. Förutom skattelättnader erbjuds även i dessa länder en återbetalning på inköpspriset på cirka 5000 Euro, vilket väntas bli vägledande för också resten av Europa.

- Vi gör den här storsatsningen på plug-in-hybrider för att möta kraven på låga CO2-utsläpp och erbjuda hållbara vägtransporter. Naturligtvis förväntar vi oss nu att myndigheterna genom subventioner snabbar på utvecklingen att skapa en marknad för den här typen av bilar, säger Stephen Odell.

Dagens elkapacitet täcker behovet
Plug-in-hybrider konsumerar mindre el än vad de flesta tror. Faktum är att ett enda medelstort vindkraftverk kan producera förnyelsebar el som räcker till årsförbrukningen hos 1000-2000 normalanvända plug-in-hybrider. Även ett stort antal plug-in-hybrider i trafik kan hanteras inom ramen för existerande kapacitet i elnätet. Om 15 procent av Europas bilpark utgjordes av plug-in-hybrider, skulle detta medföra ett ökat totalt elenergibehov på endast mellan 1-3 procent.

Genom enkel energibesparing i hushållen, som att stänga av dator och TV över natten och använda lågenergilampor, skulle troligen den totala energiåtgången kunna hållas på samma nivå som idag. De energieffektiviseringar som Volvo Personvagnar har genomfört i sina fabriker i Ghent och Göteborg de senaste fyra åren, motsvarar exempelvis den årliga elförbrukningen hos 15 000 plug-in-hybrider.

Plug-in-hybrider - marknadspotential
Inköpspriset för en plug-in-hybrid beräknas bli betydligt högre än för en konventionell dieselbil, eftersom batterier fortfarande är dyra. Bränslekostnaden med eldrift blir ungefär en tredjedel jämfört med att köra på diesel och detta kompenserar delvis för det högre inköpspriset, men inte fullt ut.

Volvo Personvagnar gör bedömningen att plug-in-hybrider kommer att bli kommersiellt intressanta för vissa kundtyper under 2012, för sedan öka i attraktionskraft i takt med att batteriernas pris och prestanda kontinuerligt förbättras.

Hoppar över tekniksteg
Volvo Personvagnar kommer tillsvidare att skjuta fram sina planer på att producera en så kallad fullhybrid baserad på en dieselmotor.

Strategin Volvo Personvagnar använder för att redan år 2012 serietillverka plug-in-teknik är att utnyttja befintlig plattformsarkitektur för till exempel kaross och motor. I stället för att vänta på en helt ny generation bilmodeller sparar företaget tid genom att med innovativa lösningar lägga till batteriet och elmotorn jämte en konventionell drivlina. På så sätt kommer den nya teknologin snabbt ut till bilköparna.

Plug-in-hybrider resultatet av industriellt samarbete
I januari 2007 inledde Volvo Personvagnar och energileverantören Vattenfall ett samarbetsprojekt med målsättningen att testa och utveckla plug-in-teknik. Ett gemensamt företag bildades, V2Plug-in-Hybrid Vehicle Partnership, som ett resultat av det gränsöverskridande initiativet.

Det industriella samarbetet med Vattenfall ger helt nya förutsättningar för att utveckla framtidens miljöteknik på ett mycket effektivt sätt. Att arbeta i partnerskap är något företaget anser vara en förutsättning för att jobba mot en hållbar utveckling.

Källa: Volvo Personbilar Sverige Aktiebolag
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.125