Ny kommitté för el-hybrid fordon
Ett nytt projekt för el-hybrid fordon har startats inom SIS. Projektet ska driva svenska intressen i det internationella arbetet med gemensamma standarder för el-hybrid fordon.
Ett nytt projekt för el-hybrid fordon har startats inom SIS.
Projektet ska driva svenska intressen i det internationella arbetet med gemensamma standarder för el-hybrid fordon. Dessutom skapas ett forum för gemensamma frågor som kan samordnas mellan de svenska biltillverkarna och deras underleverantörer.
– Efterfrågan på standarder inom området har ökat markant i och med att biltillverkarna nu satsar på den här tekniken. Standarderna bildar plattformar för den fortsatta utvecklingen på området och de underlättar kontakterna mellan bilbyggarna och deras underleverantörer. Än så länge finns det rätt få standarder på det här området, säger Peter Claeson, projektledare på SIS.
På global nivå pågår projekt för att ta fram enhetliga specifikationer, både inom ISO och IEC. De mest aktiva länderna är hittills Tyskland, Japan, Frankrike, USA, Kina och Korea.
El-hybridfordon har ett drivsystem som kombinerar elmotorer med en förbränningsmotor och energilagring i ett kraftfullt batteripaket. Det är för närvarande det främsta konceptet för att optimera ett fordons energianvändning och minimera utsläppen.
Konstruktörer och tillverkare ställs inför nya utmaningar jämfört med tillverkning av fordon som drivs enbart med traditionella bränslen. Inte minst gäller det elsäkerhetsfrågorna. I en el-hybridbil finns spänningar på många hundra volt och höga strömstyrkor som måste hanteras, både vid normal drift och om någon olycka skulle ske.
Säkerheten runt batterierna är en viktig fråga. Lithiumjon-batterier, med hundratals celler, förutspås bli dominerande i dessa sammanhang framöver. Dessa batterier är mycket effektiva men ställer höga krav på konstruktion och inkapsling för att minimera riskerna vid användning.
En annan viktig fråga är hur man deklarerar energiåtgången, som är komplex i ett system med kombinerad el- och förbränningsmotordrift. Driftfallen spelar här en ännu större roll än för ett fordon som drivs enbart med traditionella bränslen. Även frågor som rör batteriladdning, elanslutningar och laddningsstyrning, måste lösas.
– Behovet av gemensamma och gränsöverskridande standarder är stort. Förhoppningen är att bra standarder kommer att underlätta samarbetet i tillverkarledet och även gynna slutkunderna
i form av bättre och säkrare bilar till en lägre kostnad, säger Peter Claeson.
De standardiseringsprojekt som pågår för el-hybridfordon handlar om säkerhetsspecifikationer, provningsmetoder och miljökrav. Arbetet sker inom ISO, den globala standardiseringsorganisationen och inom IEC, den globala motsvarigheten på elsidan. Gränsdragningen mellan dessa är i princip att det som finns i bilen hanteras av ISO medan IEC-arbetet behandlar elsäkerhetsfrågor och laddningsfrågor.
– Vi välkomnar fler deltagare i projektet. Det är viktigt att alla som tillhör branschen tar chansen att vara med och påverka de kommande standarderna, säger Peter Claeson. De svenska intressenter som redan deltar i projektet är de svenska biltillverkarna, Sveriges provnings- och forskningsinstitut SP och batteritillverkare.
Källa: SIS