Alelion ska leverera truckbatterier till SKF
Kullagerbjässen vill minska energiåtgång och miljöavtryck i den egna verksamheten.
Var produceras den här utrustningen?
– En hel del av produktionen sker i Sverige, montering, svetsning, med mera. Vi producerar bland annat i Facits gamla fabriker i Åtvidaberg samt i Alingsås, uppger Alelions vd Daniel Troedsson för Metal Supply.
Inom ramen för sitt arbete att effektivisera sina distributionscenter har SKF valt att testa ny batteriteknologi till de nya truckarna i sitt nya distributionscenter Nordenlagret i Göteborg.
SKF gör detta som ett led i sin strategi att minska energiåtgång och miljöavtryck i den egna verksamheten och ser valet av litiumjonbatterier som en del i utvecklingsprojektet.
Vid inflyttningen i augusti kommer de starta den nya verksamheten med litiumjon truckbatterier. Fördelarna för SKF uppges vara att de får en bättre användning för sin lokalyta då bolaget inte behöver ett laddningsrum, arbetsmiljön förbättras och koldioxidutsläppen minskas med 25 ton per år.
– Tillsammans med Alelion och Toyota Material Handling har vi tittat på vad ett byte till litiumjontruckar skulle innebära för oss. En av fördelarna är att vi inte behöver ha ett separat laddningsrum för batterier utan kan utnyttja den ytan till varulager. En annan är att vi slipper hantera byte av batterier och kommer ifrån den skaderisk som finns, säger Thomas Eliasson, Technical Services på SKF.