23948sdkhjf

Svenska underleverantörer finns med på elbilkartan

För första gången har Saab Automobile och Volvo Cars satt sig ner för att tillsammans med potentiella underleverantörer diskutera utvecklingen av svenska elbilar.
För första gången har Saab Automobile och Volvo Cars satt sig ner för att tillsammans med potentiella underleverantörer diskutera utvecklingen av svenska elbilar.

I slutet av september arrangerade Innovatum Teknikpark ett seminarium där 24 inbjudna underleverantörer fick presentera teknik som kan möjliggöra lansering av en helt svensktillverkad elbil inom tre år.

- Seminariedagarna syftade till att prioritera och lyfta upp svenska underleverantörer, vilket är avgörande för att möjliggöra en svensk elbilstillverkning, säger Lillemor Lindberg, samordnare för elbilsprojektet Blixt och den som ligger bakom elbilsworkshopen.

- Bilbranschen är just nu inne i ett paradigmskifte från traditionell förbränningsmotor till el . Om Sverige ska klara konkurrensen måste vi ta ett rejält kliv framåt. För att lyckas med det måste vi samarbeta, och därför bjöd vi in underleverantörer att träffa både Saab och Volvo samtidigt, förklarar Lillemor.

Conflux - intelligent heating , var ett av företagen som presenterade sina innovationer. Conflux utvecklar, producerar och marknadsför polymera material för intelligenta värmeapplikationer. Conflux har skapat material med förmågan att värma där det behövs som mest. Materialens inbyggda intelligens optimerar energiförbrukningen och ökar nyttan genom att inte värma när det inte behövs. Conflux och Electroengine AB har ett samarbetsavtal som innebär att Conflux ska utveckla värmefolier för uppvärmning av olika sorters utrustning i el- och hybridbilar, exempelvis värma batteriet vid kalla klimat.

- Jag upplever att vi fick en bra respons från både Saab och Volvo som var insatta i ämnet. Det är ett välkänt faktum att batteriet måste värmas och vi har en bra lösning som båda biltillverkarna visade ett ärligt och genuint intresse för, säger Martin Öhman, projektledare på Conflux.

- Conflux hade redan startat ett samarbete med Electroengine och kan nu testa sin teknologi inom projektet Blixt. De är ett jättebra exempel på hur vi vill att resultatet ska bli när vi ordnar ett sådant här seminarium. Att det skapas nya samarbeten och att nya svenska underleverantörer får komma in i elbilsbranschen, säger Lillemor Lindberg.

Projektet Blixt är en satsning som ska ta igen förlorad utvecklingstid inom svensk elbilstillverkning. Projektet är ett samarbete mellan Innovatum Teknikpark, Electroengine in Sweden AB, Saab Automobile, ETC, Bevi, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Power Circle. Blixt har ett anslag på cirka 24 miljoner kronor, varav knappt 10 miljoner finansieras av Energimyndigheten, Vinnova och Vägverket, inom ramen för Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

Electroengine in Sweden har utvecklat ett konverteringskit som gör det möjligt att omvandla befintliga bilmodeller till rena elbilar. En första prototyp, baserad på en Saab 9 3 Cabriolet, visades upp under Almedalsveckan på Gotland i slutet av juni.

Volvo Cars ingår inte i Blixtprojektet, men var en viktig part i seminariet. Lillemor Lindbergs förhoppning är att de båda biltillverkarna ska hitta flera gemensamma nämnare i utvecklingen av elbilar.

- Volvo har samma behov som Saab, de står inför samma utmaningar. Och underleverantörerna kan känna att de har två möjliga kunder, säger hon.

Källa: Innovatum Teknikpark

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.109