23948sdkhjf

Ny chef hos Citroën

Citroën satsar på den svenska marknaden och anställer ny Sverigechef.
Citroën satsar på den svenska marknaden och anställer Magnus Bengtsson som Sverigechef med huvudsakligt ansvar för försäljning och marknad. Citroën som genomförde en omfattande omorganisation 2008 med huvudkontor i Köpenhamn, för de tre skandinaviska länderna, vill på detta sätt stärka sin närvaro på den svenska marknaden. Citroën har ett 70-tal försäljningsställen och ett 100-tal verkstäder från norr till söder.

Magnus Bengtsson , 40 år, har en gedigen erfarenhet från olika positioner inom bilbranschen, bl a inom Opel och Saab. Under åren 1999-2008 arbetade Magnus inom Mitsubishi Motors varav de sista fem åren som General Manager Sales Sweden. Han var en av nyckelpersonerna i Mitsubishis "turn around" i Sverige efter många år av dålig lönsamhet. Magnus tillträder sin nya tjänst på Citroën den 12 oktober.

"Det blir en viktig uppgift för mig att engagera vårt återförsäljarnät," berättar Magnus Bengtsson och fortsätter: "Citroën kommer med 6 nya produktlanseringar under de närmaste tre åren och i det ingår såväl dieselhybrider, stop&start och elbilar. Så det kommer att finnas goda möjligheter att ta tillbaka marknadsandelar."

Produktlanseringar under 2010
Först i raden av nya produkter står nya C3, vars företrädare sålts i 2 miljoner exemplar runt om i världen. C3 kommer till Sverige under första kvartalet 2010 och Citroën DS3 lanseras i april. DS3 utgör den första av tre modeller i en helt ny exklusiv serie som fått namn efter Citroën DS19, klassikern som fick en exempellös start vid lanseringen 1955.

Kuriosa kring Citroën 90 år
Citroën, som fått sitt namn efter sin upphovsman André Citroën, firar att det är 90 år sedan den första serietillverkade bilen, Type-A, rullade ut på vägarna. Sedan dess har många blivande Citroën-klassiker sett dagens ljus. Allt från Traction Avant, eller B11 som vi kallade den i Sverige, och 2CV, antistatusbilen som blev överkomlig för alla och envar, till dagens C5 med gashydraulik och transportklassikern Berlingo. Märket har under 2000-talet lanserat ett helt nytt och brett modellprogram med försäljningssuccéer såväl inom personbilar som lätta lastbilar. Det breda utbudet av miljöbilar ledde till en 4% marknadsandel 2007 och märkets MPV-modeller med det gemensamma namnet Picasso har blivit populär familjebilar.

Bild på Magnus Bengtsson finns upplagd på Cision Point och Newsdesk. För ytterligare information, vänligen kontakta

Källa: Citroën Sverige AB



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.126