PR-värde i miljardklass
Efter senaste tidens uppståndelse kring Koenigsegg/SAAB-affären har det spekulerats i hur mycket publiciteten kring Koenigsegg är värd, och hur varumärket Koenigsegg har påverkats av skriverierna.
Många röster har höjts som hävdat att det är omöjligt att sätta ett värde på publiciteten, men Peter Efvergren, Senior Analyst på MediaPilot, hävdar motsatsen;
– Först och främst vill jag säga att det faktiskt går att beräkna ett PR-värde åt Koenigsegg, trots vad många PR-konsulter säger. PR-värdet bara i Sverige för Koenigsegg uppgår till drygt 300 miljoner kronor*, beräknat på 7 000 inlägg, hämtade från webb, print och eter under perioden maj till november . Globalt sett har Koenigsegg alla gånger spräckt miljardvallen och då har vi räknat lågt på 30 000 inlägg globalt.
– De har få potentiella kunder i Sverige men samtidigt ska man komma ihåg att de senaste händelserna inte bara varit en svensk angelägenhet utan media över hela världen har bevakat Koenigsegg. Publiciteten har kanske inte alltid varit positiv och många svenskar känner sympati för SAAB och dess anställda. På en global nivå så har inte läsarna samma relation till företaget och därför har publiciteten inte skapat samma badwill som i Sverige.
MediaPilot använder en faktor på 2,4 (som motsvarar den ökade trovärdighet som redaktionellt utrymme innebär jämfört med köpt), multiplicerat med annonskostnaden för beräkning av PR-värde. Uträkningen är inte exakt utan en uppskattning.
Källa: Pressmeddelande