Miljardorder till Bombardier
Schweiziska järnvägen har beställt 59 tvåvånings intercitytåg. PM-motorn i tågen har utvecklats och långtidsprovats i ett svenskt forskningsprogram.
Kontraktet gäller 59 BOMBARDIER TWINDEXX-tåg till ett totalt värde om cirka 1,3 miljarder EURO.
TWINDEXX-ordern är därmed den största fordonsordern i SBB: s historia.
Ordern innefattar också option på fler än 100 ytterligare TWINDEXX-tåg.
Svenska motorer
De 59 tågen består av totalt 436 luftkonditionerade vagnar med totalt över 36 000 sittplatser.
Tågkonceptet har utvecklats av Bombardier Transportation Competence Center för dubbeldäcksteknik i Görlitz.
Drivsystem och motorer är utvecklade av Bombardier i Västerås där även produktionen av dessa produkter kommer att ske.
Klas Wåhlberg, vd för Bombardier, Sverige, kommenterar kontraktet:
- Ordern till SBB är ännu ett exempel i raden av framgångar där Bombardier Transportation i Sverige bidrar till Bombardiers globala framgångar. I och med denna order befäster Bombardier i Västerås sin position som världsledande inom driv- och styrsystem, men också inom fordonsdynamik, ljud och vibrationer där kraven på TWINDEXX-tågen är satta på högre nivåer än tidigare.
Han fortsätter: ”Särskilt spännande är att PM-motorn kommer till kommersiellt bruk, då denna har utvecklats och långtidsprovats i det svenska forskningsprogrammet Gröna Tåget/Regina 250, där Bombardier i Sverige har en ledande roll. Detta är ett bra exempel på hur svensk forskning och utveckling leder till globalt attraktiva produkter som stärker järnvägens långsiktigt fortsatta konkurrenskraft”.
Leverans i 2012
Leverans av TWINDEXX-tågen kommer att inledas 2012, och de första fordonen kommer att rulla enligt vanlig tidtabell från och med december 2013.
Alla 59 tåg kommer att vara levererade i slutet av 2019.