23948sdkhjf

200 miljoner kronor till skandinaviskt projekt med vätgasbilar

Scandinavian Hydrogen Highway Partnership (SHHP) har utsetts till EU:s första Light House demonstrationsprojekt inom vätgas och bränsleceller.
Enligt ett pressmeddelande är syftet att under vardagslika förhållanden demonstrera några av de senaste modellerna av elbilar med bränslecelle drivna av vätgas och el.

Daimler, Fiat och Think/H2Logic placerar sammanlagt 17 personbilar i Oslo. Även svenska partners ingår i projektet.

Målet är att påskynda kommersialiseringen av vätgas som fordonsbränsle och att knyta ihop Skandinavien med de stora satsningar på vätgasinfrastruktur som just nu pågår i Tyskland.

Projektet har en total budget på 200 miljoner kronor och finansieras av industrin, EU och danska samt norska statliga medel.

Svenska deltagare
Vätgas Sverige, det svenska partnerskapet för ökad användning av vätgas i energisystemet, är en av projektdeltagarna.

Vätgas Sverige ansvarar för kommunikationsaktiviteterna i projektet, inklusive en roadshow med en mobil vätgastankstation som, tillsammans med ett antal fordon, ska turnera runt i Europa för att demonstrera tekniken.

Även SP – Sveriges Tekniska Forskningsinstitut deltar i projektet.

SP:s uppgift är att tillsammans med tyska TÜV SÜD se till att säkerhets- och standardfrågor är lösta, så att introduktionen av vätgas som fordonsbränsle underlättas.

Draghjälp till Sverige
”Detta projekt är ett viktigt steg för det skandinaviska samarbetet SHHP och en unik möjlighet också för Sverige att få draghjälp i en satsning på vätgas som fordonsbränsle. Det politiska stödet för elbilar är utmärkt, men behöver breddas till att även inkludera bränsleceller, inte bara batterier.” säger Sven Wolf, verksamhetsledare på Vätgas Sverige.

Mest lovande teknik
Merparten av världens stora biltillverkare betraktar kombinationen batterier och bränsleceller som den mest lovande tekniken för att bygga energieffektiva och avgasfria bilar som drivs av förnybar energi, samtidigt som den ger oss den prestanda vi är vana vid idag.

Fördelen med att komplettera batterier med bränsleceller är att räckvidden blir minst lika lång som hos en konventionell personbil samt att tankningen är snabb och smidig. Denna typ av bilar serieproduceras i mindre skala sedan 2008 och bedöms kunna börja massproduceras kring 2015. Med anledning av detta etableras nu gradvis allt fler tankstationer för vätgas i världen, så även i Skandinavien.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.083