Kompetens, Kina och klurighet
Kina är inte en discountbutik, idag får du betala för kvalitet. En svensk underleverantör ska vara klurig och våga visa framfötterna för att inköparna ska fatta tycke - det var expertpanelens slutsater i korthet.
Idag pratas det mycket om Kina, ska man vara med i Kina eller inte och enligt Jan Klingberg är det till viss del för mycket fokus på Kina.
Tidigare var allting billigare i Kina, men så är det inte längre. Ingvar Norén från Resinit säger att om man ska ha produkter som har den bästa nivån, så är priset det samma i Kina som i Sverige.
Kina eller ej, enligt Klingberg är det viktigt att innan man går igång att gör en grundig studie med vad man vill i Kina.
Bruzaholms Bruk satsar på Kina, men här är det två kinesiska maskinbyggare som har fått upp ögonen för deras svenska produkter som nu exporteras till Kina.
Kluriga underleverantörer
I panelen var det stor enighet om att det idag är brist på kluriga(innovativa) underleverantörer.
Och enligt P-O Svedlund kommer klurigheten fram då företaget fördjupar sig i en produkt.
Dessutom anser Klingberg att underleverantörerna måste visa framfötterna och våga mer. Visa vad ni kan och ta kontakt med inköpsavdelningarna på ett handgripligt sätt.
Framtidens vinnare
Vilka underleverantörer är då framtidens vinnare om man ska tro panelen?
Det de innovativa och aggressiva företagen som vågar visa att de är duktiga.
Men det behövs mer, en stark affärsplan, att arbeta efter ett mål och personalsatsningar.
P-O Svedlund, Jan Klingberg och Per Lindberg är alla tre eniga om att nyckeln till framgång även är kompetensutveckling av personalen.