Satsar miljonbelopp på en innovationskultur
Gnosjö Automatsvarvning lanserar ett treårigt projekt för att belysa innovationsfrågor och ta ansvar för att driva dessa framåt.
Tanken är att satsa på ett helhetstänk med både intern processutveckling och extern kundutveckling. Företaget ska också ha en online-plattform med potential att väcka intresse även nationellt.
Processutvecklingen ska utföras genom att tillsätta en arbetsgrupp som består av både befintlig personal och konsulter.
– För att framtidssäkra en fortsatt ledande plats i vår bransch måste vi våga sticka ut och tänka mer långsiktigt än bara nya maskiner. Det känns viktigt att ta hjälp externt men framförallt att genomlysa och analysera vilken kompetens som gömmer sig hos våra medarbetare, säger Linda Fransson enligt pressmeddelandet.
Företaget ska rekrytera en kundutvecklare. Tanken med det här är att förvalta och utveckla befintliga relationer för att bättre förstå kundens behov och effektivisera samarbeten.
– Vi vill ge våra kunder ett större mervärde och visa vad de kan få ut av samarbetet utöver den faktiska produktleveransen. Därför kommer vi snart även att lansera en online-plattform för att äga frågan om innovationer, engagera kunder och driva branschen framåt, säger Linda Fransson.
Företaget har ett 50-tal medarbetare och är sedan 1974 specialiserat på svarvning av komplexa detaljer. Det handlar om stora serier där kraven är högt ställda på precision.
I deras maskinpark ingår rundbordsautomater, hydromat och CNC-svarvar.