Fabriken i Småland med den unika tillverkningsmetoden
Linder Aluminiumbåtar är ensamma i världen om att använda sträckformning vid tillverkning av båtar.
– Vi har 140 tons dragkraft i verktyget, vilket behövs för att med en enda rörelse pressa plåten över matrisen som formar en båt. Inga problem även om plåten är 2,7 mm tjock som den är på våra största modeller. Själva metoden att göra båtar på det här sättet är ovanlig. I USA görs kanoter på detta sätt, men då det gäller båtar är vi ensamma i världen om att använda sträckformning. Ursprunget för metoden kommer från flygplansindustrin där man utvecklat denna tillverkning, säger grundaren Lars-Göran Linder, enligt ett pressmeddelande.
Företaget drivs i dag av honom och döttrarna Jessica Linder och Cecilia Färmnell-Linder. De har 32 medarbetare och omsätter 62 miljoner. Fabriken ligger i småländska Tingsryd och är på 5 000 kvadratmeter.
Varje år tillverkar de 400 kanoter och 1 800 båtar. Det innebär att maskinparken blir väldigt specialinriktad. De har tillverkat fler än 100 000 enheter sedan starten 1966. Företagets svenska marknadsandel inom segmentet båtar mellan 3,5-4,5 meter är hela 24 procent.
En ny kantpress har länge funnits med på önskelistan.
– Vi har en gammal kantpress med över 20 år på nacken. Den fungerar utmärkt med sina 60 tons presskraft. Vi går ju aldrig över 3 mm, och aluminium är ju en lättsam metall att arbeta med, så den räcker. Men alla producerande företag har ju sin flaskhals, och vår ligger nog där, och med ålderns rätt kan den ju lägga av närsomhelst, och då blir det stopp i produktionen, säger Lars-Göran Linder.
Valet föll på maskinen Xpert 100/4100 från Bystronic. Den är på 100 ton och klarar 4100mm.