Konferens med bilen i fokus
Drygt 90 personer från industrin, var på plats för att ta del av konferensen Plast - nuläge och framtidsscenario, i Jönköping i oktober.
Efter några inledande ord av Ingrid Wadskog, vd för Jönköpings tekniska högskola, samt ett föredrag av Fredrik Stig, vice verksamhetschef för Lighter, var det dags för Per Bengtsson, teknisk chef på Volvo Car Group, att ta över scenen.
– Polypropen är ett optimalt lättviktsmaterial, med bra egenskaper, låg densitet. I kombination med kolfiber har PP en riktigt intressant styvhet. Och av de närmare 340 kilo polymerer som finns i en bil, är faktiskt 40 procent polypropen.
Vad finns det då för utmaningar när man konstruerar och tillverkar dessa enorma mängder plastkomponenter vilka sedan tillsammans blir en bil?
– Att få de olika materialen att fungera och trivas tillsammans så att kunden upplever en homogen miljö. Förutom det så är det väldigt mycket relationer mellan saker som ska se likartade ut. Det är en utmaning att få detta att fungera.
Om ytor och problematiken att designa med plast, handlade nästa föredrag.
– Texturer och material är viktiga för den visuella uppfattningen, men det gäller att få ihop dessa så att helupplevelsen blir bra. Ett problem kan dock vara att uppfattningen skiljer sig åt från en person till en annan. Det gäller därför att använda sig av någon metod så att alla pratar samma språk och blir överens, sade Lars Ericsson från JTH.
Metoden han pratar om är Kansei. Genom denna har man identifierat ett sätt att länka sin uppfattning till en fysisk ytstruktur genom mätbara parametrar.
Mikael Edeskog, expert på tekniska ytor vid Volvo Cars bjöd även han på en resa i designerns värld, genom att visa att det mätbara inte alltid är detsamma som det upplevda.
– När vi skapar en ny bilmodell så arbetar vi med linjer för att se om de fungerar tillsammans. Olika former ger olika uttryck och vi arbetar alltid med konvexa och konkava ytor för att en form ska upplevas som plan, sade Edeskog.
Ett annat föredrag lyfte fram värdet i att använda sig av simulering vid utveckling av nya produkter.
– Med hjälp av simuleringsverktyg och god design kan man kringgå väldigt många materialproblem och jobba runt problem gällande hållfasthet och sammanflytningslinjer, sade Magnus Ullman, teknisk chef vid Erteco Rubber & Plastics.
Presentationen fokuserade på en fallstudie där en kund ersatt en stor aluminiumdetalj med PA12 + 65 procent glasfiber.
– Utan formfyllnadssimulering så hade vi aldrig kommit så här rätt. Visst hade kunden kunnat testa sig fram med hjälp av ett antal provverktyg, men värdefull tid hade då gått förlorad.
Under högt tempo tog sedan Olaf Diegel, professor vid Lunds tekniska högskola, åhörarna på en resa i den additiva teknikens (AM) värld. Han betonade att AM inte är en ersättare för formsprutning, men framhöll att allt fler företag börjat använder sig av AM som kompletterande produktionsteknik.
– Många företag designar för AM, redan när de konstruerar sin produkt idag. Att även använda sig av tekniken för tillverkning av verktygsinsatser är fenomenalt. Detta kan minska ledtiden till marknad, från månader till dagar eller veckor.
Dagen avslutades med ett föredrag där Frans van Lokhorst och Staffan Reimendal från Engel Sverige lyfte fram olika lättviktstekniker från tillverkarens teknikportfölj.
– Engel Austria investerar cirka 70 miljoner euro i forskning och utveckling årligen. En stor del av den investeringskakan är utveckling av olika lättviktslösningar, sade Staffan Reimerdal.
Flera lättviktstekniker exemplifierades, som viktreducering genom förimpregnerade glasfibervävar, skumning samt en teknik där glasfiberväv förformas och lyfts in i ett varmt formverktyg. Kaprolaktam sprutas in, polymerisation uppstår och polyamid bildas. Detaljen översprutas sedan ånyo med annan polyamid.
– Formsprutning i framtiden kommer att bli mer komplex där man färdigställer och utför än mer i sitt verktyg. Den senare processen är en intressant lösning som visar detta, sade Frans van Lokhorst.
Dagen arrangerades av Jönköpings Tekniska Högskola, Lunds universitet och lättviktsarenan Lighter. Dagen avslutades med en middag som Engel Sverige och Resinex Nordic bjöd på.