Scania testar autonom gruvlastbil
Provkörningen sker vid Rio Tintos saltutvinningsanläggning i västra Australien.
Första delen av försöket drog igång i augusti och inkluderar en Scania XT 8x4 autonom tippbil som jobbar separat från Rio Tintos aktiva verksamhet, enligt ett pressmeddelande.
Under denna inledande fas åker en säkerhetsförare i fordonet för att ha koll på lastbilens prestanda och för att kunna agera om det skulle behövas.
Under faserna framöver ska ytterligare autonoma Scania-lastbilar tillkomma för att på så sätt utveckla fordonets maskin-till-maskin medvetenhet och flottövervakning.
– Vi är nöjda med att få pröva denna teknik i lastbilar som är mindre än våra traditionella lastbilar. Detta har potential att ge oss mer flexibilitet i det sätt vi arbetar inom ett antal områden på Rio Tinto. Vi har sett automation skapa säkrare och effektivare verksamheter i vår bransch och detta är nästa steg i utvärderingen av alternativ för att leverera ytterligare förbättringar genom användning av ny teknik, säger Rob Atkinson, Rio Tintos Head of Productivity & Technical Support.
Rio Tinto har gått i bräschen för nyttjandet av automation inom gruvindustrin, med de flesta förarlösa lastbilarna, världens första helt autonoma långdistansjärnväg för tunga transporter och helt autonoma produktionsborrar.