Scaniamotorer till RNLI
Royal National Lifeboat Institution har valt motorer från Scania till sina nya räddningsbåtar.
De nya båtarna har inledningsvis beteckningen FCB2 (Fast Carriage Boat 2). Efter godkända driftprov får fartygsklassen namnet Shannon efter Irlands längsta flod.
Varje räddningsbåt drivs av två Scania 13-liters marinmotorer på 650 hk. Därmed har ytterligare ett sjöräddningssällskap valt Scaniamotorer till sina räddningsbåtar – Scania levererar redan motorer till flera andra sällskap över hela världen, till exempel i Sverige, Finland och Kina.
Scania (Great Britain) Ltd har arbetat tillsammans med RNLI för att öka båtarnas livräddningsförmåga.
– Scania har bidragit till projektet med sin kunskap om marinmotorer, säger Chris Eves, ansvarig för FCB2-projektet på RNLI. Vi kommer att vara redo för autentiska tester i havet i december och då blir det intressant att se hur den nya 13-litersmotorn presterar i våra prototyper.
50 räddningsbåtar
Prototypmotorer till den första båten har levererats under året, medan serieleveranserna inleds i mitten av 2012. RNLI planerar att bygga omkring 50 räddningsbåtar under de kommande 10 åren, beroende på det aktuella behovet.
FCB2 är allväderslivbåtar som kan sjösättas och tas upp från stranden med hjälp av den specialanpassade traktorn Supacat, som drivs av Scanias nya 13-liters industrimotor.
Premiär
På Seawork-mässan visar Scania sin nya 13-litersmotor, en 16-litersmotor med transmission, liksom den nya instrumenteringen som är typgodkänd av samtliga stora klassningssällskap, till exempel RINA, DNV och Germanischer Lloyd.
Seawork Exhibition är en årlig, internationell arbetsbåtsmässa som anordnas i ABP Port i Southampton i Storbritannien. Seawork öppnar tisdagen den 14 juni 2011.