De levererar sitt största sfäriska kullager någonsin
Detta speciallager väger cirka 4,7 ton och har en ytterdiameter på 1 900 millimeter, en borrdiameter på 1 500 millimeter och en höjd av 600 millimeter.
Lagret ska användas på ett mudderverk som designades och byggdes av Royal IHC, ett holländskt företag som specialiserat sig på utrustning, fartyg och tjänster för offshore, muddring och våta gruvmarknader.
Mudderverket sätts på ett arbetsfartyg, med eller utan egen drift, som tar bort fasta material från botten av vattnet. Vakuum används för att lyfta stenar och transportera dem till stranden via exempelvis flytande rörledningar. Belastningen är stor vid anslutningen mellan rörledningen och fartyget, så ett sfäriskt glidlager är monterat på skrovet och stöder de roterande rörelser som äger rum mellan skrovet och rörledningen. På grundval av dessa krav designades det speciella lagret.
Tack vare Schaefflers höga kompetens inom applikationsteknik, design och produktion, i kombination med ett nära samarbete med Royal IHC, var det möjligt att producera lagret enligt kundens krav på rekordtiden tre månader.
Att utforma speciallagret var inte den enda stora utmaningen som Schaefflers experter mötte - att producera det var också mycket krävande. De chockbelastningar som applikationen kommer att utsättas för innebar att inner- och yttreringarna måste göras i en enda konstruktion.
Lagret måste eliminera kantspänningarna som uppstår. Eftersom krafterna endast verkar på en sida, designades kullagret asymmetriskt, vilket möjliggör viktiga besparingar med avseende på rymd och vikt.
För att säkerställa en lång livslängd och lågt slitage skapade Schaeffler ett speciellt spårsystem för smörjning som är utformat på ett sådant sätt att fettet fördelas jämnt även under små svängningsrörelser på cirka 20 grader, vilket garanterar optimal smörjning.
Eftersom driftsförhållandena i offshore-applikationer också kräver speciellt skydd mot korrosion, belades glidytorna på lagret med en beprövad smörjlack, som säkerställer att ingen metallisk kontakt uppstår mellan inner- och yttrerringen, även i händelse av otillräcklig smörjning. Smörjning med fett innebär också att lagret är skyddat mot korrosion.