"Det finns oerhört många fördelar med digitalisering"
Kopplat till varje tema finns omkring fem separata artiklar med texter/intervjuer med olika företag kring dessa ämnen.
De teman som gäller är: digitalisering, lean, automation och cirkulär ekonomi.
Det första temat i serien är digitalisering. Här är den femte och sista artikeln i serien om digitalisering.
Edströms i Jönköping menar att en bra affär för kunden är bra även för dem.
Kundfokuserat, prismedvetet och kostnadseffektivt. Edströms har alltid som mål att maximera nyttan för kunden och samtidigt utmana sig själva. De är bäst när det gäller!
Företagets samlade kompetens inom verktyg, maskiner och service tillsammans med engagemang, kundfokus och ett förstklassigt sortiment gör Edströms till en av branschens bästa affärspartners.
Är det ditt intryck att digitaliseringen i industrin ökar takten nu?
– Både ja och nej. Allt mer av vår marknadsföring sker digitalt. Den andelen är uppe i 80 procent nu, säger Edströms vd Henrik Olsson till Metal Supply.
– Även de maskiner vi säljer blir mer och mer digitaliserade. Det går till exempel att koppla upp dem via mobilen och köra obemannat, säger Henrik Olsson.
Det går att dra nytta av företagets kunskaper avsett om man ska investera i en CNC-maskin, behöver en verktygslösning till sitt bolag eller support och service när något krånglar.
Målet är ökad lönsamhet för kunden och de vill hjälpa kunden hela vägen dit.
Finns det något negativt eller några risker med digitalisering?
– En stor sak är sekretess och en ökad sårbarhet genom digitalisering. Det kan till exempel handla om risker för utpressning, virus eller sabotage. Det här är ett problem på riksnivå. Det innebär en fara för den personliga integriteten, säger Henrik Olsson.
– Men i en verksamhet finns det ändå oerhört många fördelar med digitalisering. Det öppnar upp möjligheter att till exempel styra maskiner. Det gör även maskinerna mer flexibla, säger Henrik Olsson.
Edströms är ett privatägt företag.
De är en komplett maskinleverantör. Företaget har som strategi att representera några få starka varumärken vilket har gjort att de fått höga volymer. Därigenom har de kunnat effektivisera flödet och ökat de tekniska kunskaperna för de maskintyper de säljer.
Med hjälp av egen lagerhållning, samt Haas centrallager i Antwerpen med över 400 maskiner, kan Edströms ofta leverera maskiner omgående efter order. De har ett flertal säljare och tekniker som täcker in den svenska marknaden.
Hur ser efterfrågeläget ut för er nu efter semestern?
– Jag kan inte klaga. Juni var en rekordmånad och den starkaste juni-månaden under de 18 år som jag har varit på Edströms. Totalt sålde vi 25 maskiner under månaden, säger Henrik Olsson.
– Det är ett jäkla tryck fortfarande. Våra kunder finns framförallt bland små och medelstora företag. Vi har inte de jättestora företagen som primära kunder. Det är inte vår målgrupp, säger Henrik Olsson.
– Augusti har också börjat bra och vi sålde några maskiner i augusti, säger Henrik Olsson.