23948sdkhjf

Klent med åtgärder efter bussbranden

Transportstyrelsen har fått ett regeringsuppdrag för att säkerställa att en olycka liknande den i Klaratunneln inte inträffar igen. Behovet av säkerhetshöjande åtgärder är stort. Det menar Bo Ericsson, vd för SFVF.

Vid en workshop för att förebygga olyckor och minimera risker med gasbussar framkom att få åtgärder vidtagits sedan den allvarliga gasbussolyckan i Klaratunneln i Stockholm i mars i år. Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, deltog vid workshopen.

– Den 4 september 2019 passerade vi och fotograferade skadeplatsen. Till vår förvåning har inget förändrats på platsen när det gäller infrastrukturen. För att förebygga måste det till en mängd åtgärder och förbättringar, säger Bo Ericsson.

Enligt Bo Ericsson behöver man också se över infrastrukturen, med riskbedömningar både på den aktuella platsen och på andra platser. Dessutom bör kompetensen hos förare, verkstäder och tekniker utvecklas.

– Nästa år får vi tio vätgasbussar i Sverige. Om en liknande olycka sker då kan tryckkärlsexplosionen bli fyra gånger större. Då gäller det att vi förebygger riskerna nu. Att 52 länder, däribland Sverige, nu inför sprinklersystem i motorutrymmet för att fördröja en brand så att passagerarna kan evakuera bussen är en bra utveckling.

– Att få vara med i framkant för branschens bästa känns väldigt bra eftersom det råder okunskap i området och mycket kan förbättras, avslutar Bo Ericsson.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.087