23948sdkhjf

Volkswagen förbereder eftermarknaden för elektrifieringen

Med ett nytt lagerkomplex i Kassel ska Volkswagengruppen serva sina elbilar med utbytesbatterier. Det rapporterar Automotive News Europe.

Volkswagenkoncernen satsar stort på elektrifiering, en satsning som startar med den nya elbilen ID 3 nu i höst och som ska fortsätta med inte mindre än 70 modellanseringar av koncernens alla märken till 2028.

Det kommer att ställa enorma krav inte bara på utveckling och produktion, utan också på att eftermarknadsverksamheten klarar av att ta hand om en elektrifierad vagnpark – inte minst för att just eftermarknaden är en av bilbranschens allra mest lukrativa verksamheter.

Bland annat kommer Volkswagengruppen därför bygga en helt ny lagerverksamhet för att lagra och hantera traktionsbatterier, alltså de stora (och dyra) batteripaket som står för bilens framdrift. Det berättar branschtidningen Automotive News Europe.

Lagerverksamheten kommer att förläggas till tyska Kassel, där man för närvarande disponerar 1,2 miljoner kvadratmeter golvutrymme.

Här ska inte bara traktionsbatterier för utbytesbehov hanteras, utan också komponenter och moduler som har med högspänningssystemet i bilarna att göra. Volkswagen kommer att erbjuda en garanti för sina ID-modeller som säkerställer att minst 70 procent av batterikapaciteten kommer att finnas kvar efter åtta år eller 16 000 mil, men man räknar med att en visst antal batteripaket kommer att behöva bytas efter olyckor och annat som kan äventyra batteriernas strukturella integritet.

Samtidigt hörs farhågor för att eftermarknadsverksamhetens vinster ska bli lidande på grund av elektrifieringen. Volkswagen beräknar att reparationskostnaderna kommer att vara 20–30 procent lägre hos koncernens elbilar, jämfört med motsvarande bensin- eller dieselbilar. Allt på grund av den minskade mekaniska komplexiteten och mindre slitage på de ingående komponenterna.

– Under lång tid har eftermarknaden varit en viktig del av Volkswagengruppens vinster. Med tanke på omvandlingen till elektrisk mobilitet och digitalisering, arbetar vi hårt för att säkerställa att så blir fallet även i framtiden, säger Christian Dahlheim, Volkswagengruppens försäljningschef, till Automotive News Europe.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078