Damstahl gör ett rekordår i Sverige
– Redan nu efter november månads utgång har vi passerat all time high i såld volym. Och då återstår alltså en månad på året, säger Patrik Leijon, Country Manager (COO), till Metal Supply.
– Det här gör vi på en marknad som inte växer. Vi ökar vår marknadsandel kraftfullt, säger Patrik Leijon.
Det var i somras som den tidigare försäljningsdirektören för Damstahl, Patrik Leijon, utnämndes till Country Manager (COO).
– Vår marknadsandel på den svenska grossistmarknaden är nu uppe på minst 35 procent, säger Patrik Leijon.
Han är 36 år gammal och man skulle kunna säga att han är ”född i branschen”, där han har varit verksam sedan han var 22 år.
De senaste elva åren är det Damstahl och Damstahls kunder som har kunnat möta honom.
Företagets positiva utveckling har också inneburit att de har kunnat öka personalstyrkan.
– Det är primärt fler säljare som har anställts. Vi har också rekryterat en digital affärsutvecklare. I det senare fallet handlar det om en helt ny tjänst som har inrättats, säger Patrik Leijon.
De känner inte av den avmattning i konjunkturen som lastbilstillverkarna AB Volvo och Scania samt flera underleverantörer talar om.
– Vi har mycket kunder inom livsmedel, vattenrening, medicinteknik och liknande. Det här är branscher som inte är så känsliga för konjunkturen, säger Patrik Leijon.
– Populationen växer hela tiden vilket innebär ett ökat behov av att äta, använda sjukvård och så vidare, säger Patrik Leijon.
Damstahls svenska lager består av rostfri plåt, stång, rör och rördelar.
Företaget etablerades i Sverige 1977. Det svenska huvudkontoret ligger i Malmö och filialer finns även i Göteborg, Stockholm, Västerås och Norrhult.
Damstahl har också inlett ett grossistsamarbete med Ahlsell för den svenska marknaden, avslöjar Patrik Leijon.
På ett år har Damstahl fördubblat lagerkapaciteten i Malmö.
– Vårt lager går i princip dygnet runt från söndag kväll till fredag kväll. Det är i hög grad automatiserat, säger Patrik Leijon.
De känner också tydligt av trenden med att allt fler kunder lägger sina beställningar över nätet istället för att ringa eller besöka dem fysiskt.
– Vår digitala handel har ökat med 30 procent under det senaste året, säger Patrik Leijon.
SSAB-ägda Tibnor meddelade nyligen att de ska förbättra lönsamheten genom ett struktur- och effektiviseringsprogram i Sverige, Danmark och Norge. Alla aktiviteter syftar till att nå marknadsledande lönsamhet.
Programmet kommer att påverka enheter i Sverige, Danmark och Norge med målet att reducera cirka 250 tjänster. Detta ska jämföras med den totala bemanningen om 1 200 personer i september 2019.
I Sverige kommer den här förändringen att påverka både tjänstemän och kollektivanställda på alla orter. Tibnor har som en del av programmet redan under oktober månad reducerat arbetsstyrkan i Finland.
– Vi har inga planer på några liknande åtgärder som Tibnor. Jag planerar fortsätta med samma tillgänglighet för våra kunder både i form av personal och välfyllda lager, säger Patrik Leijon till Metal Supply.