Litium – nytt kritiskt råmaterial?
På grund av sin betydelse för bilindustrin förväntas litium att senare i år komma in på EU:s lista över kritiska råvaror.
Europeiska kommissionen lista över kritiska råvor skulle ha uppdaterats i mars, men på grund av mer brådskande prioriteringar i samband med coronaviruset har publiceringen försenats. Seanste uppdateringen av listan var 2017.
Enligt EU-sajten Euractiv har dock en källa som önskat vara anonym, uppgett att litium tillsammans med ytterligare två eller tre metaller, kommer att tilläggas i listan över kritiska material.
– Europa kommer att kräva massivt högre volymer litium för sin batterirevolution, men är mycket beroende av leveranser från andra håll i världen, säger Guy Thiran från branschorganisationen Eurometaux, till Euractiv.
Tre material som redan idag är listade som kritiska råvaror och som används i litiumjonbattericeller, är kobolt, kiselmetall och naturlig grafit.
Råvororna som är listade på EU:s lista över kritiska råvaror, anses vara mycket viktiga för EU:s ekonomi. De kan även vara med på listan för att de har en hög risk för leveransbrist. Litium förväntas komma med på grund av sin betydande roll för bilindustrin, trots att det egentligen inte råder någon brist på grundämnet. Anledningen är att produktionsvolymerna väntas öka, och att batterierna spelar en stor roll för att minska världens koldioxidutsläpp.
– Litium är en viktig råvara för produktion av EV-batterier, en av de sex strategiska värdekedjorna för den europeiska ekonomin. Med detta sagt spelar litium en viktig roll i EU:s klimatneutrala och tekniska ledarskapsmål, uppger Pia Alina Lange, kommunikationschef på Recharge, en branschorganisation som samlar tillverkare av litiumbatterier, till Euractiv.
Litiumbatterier.
Foto: Colourbox