Alutrade slår all-time-high mitt i oroliga tider
För Alutrade, som levererar aluminiumprofiler till svensk industri, har de senaste månaderna medfört den högsta orderingången i företagets historia. Inställningen hos företaget har under våren varit "business as usual".
Under mars och april månad slog Alutrade all-time-high med den högsta orderingången någonsin under företagets 37 år.
– Vi har trots läget haft en riktigt bra vår och vi känner oss glada men väldigt ödmjuka över resultatet, säger Alutrades vd Mattias Söderqvist.
Alutrades strategi under våren har varit att fortsätta sin ”buisness as usual”, och så länge det har kunnat ske under säkra former har verksamheten varit i gång mer eller mindre som vanligt.
Något som gjort att företaget inte påverkats lika hårt som många andra företag, kan enligt Alutrade bero på att de levererar aluminiumprofiler till flera olika branscher – allt från medicinteknik och solskydd till fordon, elektronik och bygg.
– Under coronakrisen har vissa branscher stannat upp mer eller mindre helt, medan andra har tredubblat sin omsättning. Som aktör i många olika branscher drabbas vi inte lika hårt, fortsätter Mattias.
Även det faktum att Alutrade är en mindre organisation, har enligt Mattias varit en fördel under coronakrisen. Detta eftersom de har korta beslutsvägar och därmed kan vara lyhörda, flexibla och agera snabbt när det verkligen behövs. Till exempel har företaget rustat upp med en ny storbildsskärm med kamera och högtalare för att kunna underlätta digitala möten.
– Vi har under våren fått ställa om som så många andra. Medarbetarna har sista månaden arbetat delvis hemifrån då smittspridningen varit som högst här i länet. Hur mycket våra säljare än älskar att vara ute och besöka kunderna, så har det såklart inte varit möjligt sista tiden. Här har vi istället haft digitala möten, och med facit i hand så har det fungerat mycket bra, avslutar Mattias.