Positiva resultat när bolaget underhåller på distans
Swecon satsar på att testa nya tekniska lösningar och digitala hjälpmedel för att genomföra utbildningar och produktteknisk support på distans.
Ett exempel är inslag av förstärkt verklighet, eller augmented reality som det heter på engelska där målet är att minska resandet och tiden det tar att lösa kundernas problem. Det handlar också om att på bättre sätt dela kunskap internt genom att direkt visa hur olika problem kan lösas.
I ett projekt tittar man just nu på ett antal olika lösningar. Tekniker och medarbetare inom produktsupport, både hos Swecon i Sverige och i Tyskland, är med och testar och utvärderar produkter från olika leverantörer. Än så länge ser det lovande ut och många av de användare som testat lösningarna har gett mycket positiv respons och visat på tydliga fördelar med tekniken.
– Testresultaten har varit positiva hittills. De som testat tycker att det är enkla hjälpmedel, att det varit lätt att komma igång och använda dem och att tekniken underlättar i arbetsvardagen, berättar Emil Rådkvist som är trainee hos Swecon och projektledare i arbetet med hjälp av Christer Söderberg, Director marketing & business strategy och Robert Carlsson, Manager digital solutions.
Dels testas ett antal mobilappar där man i telefonen visuellt kan visa olika lösningssteg och supportera på distans för att lösa tekniska problem.
En annan lösning som testas är en handsfree-lösning med inbyggd kamera, skärm och mikrofon som kan användas vid reparationer och underhållsarbeten.
Även en ”livestream-lösning” för utbildningssyfte on-line utvärderas.
Nu kommer fler produkter testas för att se vilka användningsområden som finns för de olika tekniska lösningarna. Målet är att kunna erbjuda bättre support och utbildning på distans under första delen av 2021.