Exklusiv intervju: Anställda oroliga när GKN omstrukturerar
GKN Aerospace kommer fram till 2022 att göra omstruktureringar i Sverige och Norge. I början av veckan fick norska medarbetare i Kongsberg reda på att delar av deras produktion ska flyttas till Sverige, och nu avslöjar GKN för Metal Supply att även delar av den svenska produktionen kommer att flyttas till Norge.
GKN Aerospace har påbörjat ett projekt där bolaget kommer att flytta sina motorprogram mellan siterna i Sverige och Norge.
– Program kommer att flyttas i båda riktningarna. Det här projektet kommer att göra oss mer effektiva genom att båda siterna blir specialiserade, så kallade Centres of Excellence, istället för att utföra liknande arbete på båda ställena, berättar Geryll Alsen, kommunikatör på GKN Aerospace i Trollhättan, för Metal Supply.
Projektet ska vara helt genomfört 2022, och tanken är att omstruktureringarna ska medföra att bolaget kan bistå sina kunder bättre och nå långsiktig framgång.
– Som ett globalt teknikföretag med fler än 45 siter i 14 länder, är det något som vi ser över på regelbunden basis, säger Geryll.
Efter att ha fått reda på att delar av produktionen i Kongsberg ska flyttas till Sverige är de 400 norska medarbetarna oroliga för sina jobb, och Robert Hell som är chef för externa relationer på GKN Aerospace förklarar mer utförligt för Metal Supply vad de nya omstruktureringarna kommer innebära:
– Vi kommer att fokusera vår fabrik i Kongsberg runt deras specialicering inom motoraxlar, ledskenor och turbinhus för lågtrycktrubiner. Det innebär att vi flyttar över alla större fabricerade motorstrukturer till Trollhättan. Det är ett naturligt steg för att på bästa sätt utnyttja vår befintliga infrastruktur och kompetens i syfte att göra oss mer konkurrenskraftiga, säger han.
När det gäller produktionsflytten från GKN i Trollhättan till GKN i Kongsberg, menar Robert att flytten inte är lika omfattande.
Vilka delar av produktionen i Trollhättan kommer att flyttas till Norge?
– Projektet har knappt startat än men det kommer i huvudsak att vara tillverkningen av mindre turbinhus för lågtrycksturbiner. Rent generellt så kommer större produktionsvolymer att flytta till Trollhättan än från Trollhättan. Vårt huvudkontor och utvecklingscenter för flygmotorer kommer även i fortsättningen att vara i Trollhättan, säger Robert.
Hur de anställda i Sverige och Norge kommer att påverkas av omstruktureringarna vill Robert och GKN inte avslöja ännu.