Blå metanol från stålindustrin till havs
Tysklandsfärjan Stena Germanica var först ut med att tanka och testköra metanol som återvunnits från den svenska stålindustrin.
Metanol är ett fossilt bränsle men renare än traditionellt fartygsbränsle eftersom det inte genererar sot och partiklar och reducerar svavel och kväveutsläppen drastiskt.
I jakten på framtidens fartygsbränsle har nu Stena Line tillsammans med flera partners inom det EU-finansierade projektet FReSMe tagit fram och testat ett helt nytt fartygsbränsle – metanol återvunnen från den svenska stålindustrin.
Det nya bränslet kallas blå metanol och bidrar positivt till minskningen av koldioxidutsläpp från sjöfarten.
- Detta är ett fantastiskt samarbete mellan sjöfarten och stålindustrin som bevisar att det tillsammans går att minska vår klimatpåverkan drastiskt. För Stena Line är detta ytterligare ett viktigt steg på vår hållbara resa och utforskandet av alternativa fartygsbränslen för framtiden, säger Erik Lewenhaupt, hållbarhetschef på Stena Line.
Metanolen framställs av koldioxid som återvinns från masugnsgaserna från SSABs ståltillverkning i Luleå, en av flera deltagare i projektet FReSMe, som delfinansieras av EU. Syftet är att skapa en mer hållbar sjöfart och ståltillverkning genom att sänka koldioxidusläppen från de båda industrierna.